joeps travel.reismee.nl

Sucre

Sucre 5/9 - 7/9

Na aankomst in Sucre is het even relax. Even de gebruikelijke dingetjes doen. Even internetten (geen super verbinding), was bij elkaar zoeken en een lange douche nemen.
In de avond gaan we met een aantal heerlijk eten in de buurt van het plan. Heerlijke Argentijnse steak met een gewelidige Boliviaanse rode wijn(Malbec). Een halve fles maar, aangezien we al een beetje op hoogte zijn en we minder mogen drinken. Haha.
Na het ontbijt staat als eerste de citytour op het programma. Als eerste gaan we naar het Recoleta klooster. Gelegen boven de stad. Vanaf het plein heb je een mooi uitzicht over de stad. Het hart van de stad is gelegen in een kleine dal en vanuit hier is er verder gebouwd in alle windstreken en tegen en over de naast gelegen heuvels. Hoe meer je buiten de randen komt, hoe meer on afgewerkte huizen in rode baksteen, en huizen in aanbouw ziet.
Het klooster is nog in gebruik door 8 paters. Het klooster stamt uit 1601 en is gesticht door de Franciscane order. Het klooster kent verschillende kleine binnentuinen waar aan de verblijven maar ook een oude gevangenis lag.
In het klooster zit ook een museum. Er zitten mooie en bijzondere stukken bij. Zoals een groot schilderij van de slachting van de pelgrims in Nagasaki in 1595. Het museum is niet in al te beste staat evenals de conservering van diverse gewaden. Ten opzichte van de schilderijen in Europa wordt Jezus hier met al zijn verwondingen, lasten en bloed afgebeeld. Een bijzonder beeld. Een werkelijk spectakel is het houtsnijwerk boven achterin de kerk. Elk stuk is uniek en prachtig gemaakt met fijne details.
Hierna gaan we door, via het plein, naar het textiel / weverrij museum. Onze gids is erg lang van stof, zijn engels is prima, maar het nadoen van David A. begint een beetje te irreteren. De stukken zijn prachtig. Mooi geweven in een mooi patroon. Ieder gebied met zijn eigen kenmerken. Daarna rustig op een bankje gezeten in het zonnetje tot dat de rest klaar was met de bezichtiging.
Via het plein lopen we terug naar de bus om naar de begraafplaats te rijden aan de andere kant van de stad. Maar helaas, we zijn al te laat en de begraafplaats sluit tussen de middag. We gaan door naar het park. Bij het park ligt nog een oud station gebouw, de treinen rijden al jaren niet meer en het ziet er ook niet naar uit dat dit in de toekomst gaat gebeuren. Het park is sfeer vol en staat vol met verschillende bomen die heel wat jaren oud zijn. Aan het einde van het park ligt de oude en nieuwe justie gebouw. Met daarnaast het theater. Ook is er een soort beroepen markt op dat moment bezig. Zoals gebruikelijk in dit soort landen staat het volume op gehoorschade. Hoe harder hoe beter. Vanuit hier lopen we naar de markt. Het blijft altijd een prachtig gezicht een lokale markt. Via de bloemen, peulvruchten, vlees, aardappellen (ze kennen heel veel soorten hier) naar twee maal groente en fruit richting de uitgang.
Na de lunch loop ik met een aantal richting de begraafplaats. Een indrukwekkende ervaring. Zeker achterin. Hier staan complete huizen met al gebruikte en ongebruikte "ruimtes". Ook zijn er gebouwen die door lokale bedrijven zijn neergezet voor hun medewerkers. 'S avonds bekijken we een dans show waarin ook verschillende kleding wordt geshowd. Terug komend item is het zwaaien met de zakdoek.
De volgende morgen trekken we de bergen in rond Sucre om hier een wandeling te doen over een stuk van de oude Inca route. Prachtige ver gezichten en indrukwekkende landschap. We lopen van boven naar beneden. Gelukkig anders ben je hier zo buiten adem. Terug in Sucre horen we dat al enige tijd een optocht aan de gang is voor de maagd Gaudelope. Vandaag zijn de repetities. Volgende week is de echte tocht waar groot en klein aan mee doet. 3 kilometer dansend door de straten van Sucre. Ook hier is de zakdoek een veel gebruikt voorwerp tijdens de optocht.
S avonds eten we weer in de zelfde bistro als de eerste avond. Heerlijke malse Argentijnse steak.
Morgen is het vroeg op en rijden we een stukje terug maar wel weer hoger. Tarabuco op 3300 meter.

gina

als je het leest ie het net of je erbij bent, geweldig Joep