joeps travel.reismee.nl

Vallegrande

Vallegrande 2/9

Na een prima ontbijtje, wederom stipt om 8.00 uur, vertrekken we naar Vallegrande. We trekken de bergruggen in van de Andes. Soms slingerend door de bergen passeren we verschillende valeien. Het landschap veranderd. Het wordt droger en de vegatie bestaat uit kleinere bomen en de cactussen rukken op. Onderweg bezoeken we nog een begraafplaats. De mensen worden in de grond begraven en daarboven op komt (afhankelijk van hoeveel men te besteden heeft) een tombe. Rijkelijk versiert met kunstbloemen.
In het begin van de middag komen we aan een lievelijk hotel in Vallegrande. Alle tassen uitladen en dan eerst lunchen. Na de lunch is het inchecken en klaar maken voor de Che Guevara tour. Vroeger was dit een grote legerplaats. Tegenwoordig is er niks meer van te vinden.
Vallegrande is ontstaan in de tijd van de Spanjaarden. Om het plein zie je nog de oude gebouwen. Met een gids lopen we richting het ziekenhuisje. Achter het ziekenhuis ligt een wasserij (waar men vroeger de kleding waste). Hier is Che, nadat hij gepakt en doodgeschoten is, over gebracht. In deze wasserij is zijn lichaam gewassen en tentoongesteld aan de nationale en internationale pers en de bevolking. Nadat het gebied opengesteld is is deze plek bijzonder geworden. En heeft een bepaalde cult status gekregen. Diverse graffiti hebben een prominente plek gekregen. Even verder op staat de opbaarruimte die nog steeds in gebruik is. Het is geen groot gebouw, maar een lievelijk gebouw met een mooi beschilderde gevel. Hierna is het weer de bus in om naar buiten de stad te rijden. Hier is een kleine begraafplaats waar mede strijders begraven lagen.
Een kleine kilometer hier vandaan is het mausoleum van Che. Toen het militair gebied werd opgeheven, werd er toestemming gegeven om te zoeken naar het lichaam van Che. Ze wisten ongeveer waar hij lag. Tussen of onder de landingsbaan en de muur van de begraafplaats. Ongeveer 500 meter breed. Het heeft uiteindelijk ongeveer 2 jaar geduurd voordat ze hem vonden. Op de plaats waar hij en 6 medestrijders is een stijlvolle masoleum gebouwd. Rondom zijn vindt plaats hangen foto's van Che van zijn jeugd tot en met zijn laatste dagen.
Ook is er een klein museum bij. De deur wordt voor ons opengemaakt, ja we zijn de enige hier. De grootte groepen toeristen hebben dit nog niet ontdekt.
In het museum hangen diverse foto's van Che uit de vroegere tijd maar ook toen hij was doodgeschoten en getoond werd aan het publiek. Ook zijn er diverse spullen van Che te zien.
Morgen trekken we verder de bergen in. Op weg naar de plek waar hij gevangen genomen is en waar de telegram verstuurd is.

Gina van Wees

Hoi Joep, wat geweldig weer, zoals jij reist, ben er wel jaloers op je trippen, jammer dat ik het niet meer kan, maar ik geniet van je verhalen en je foto's.
als je weer eens thuis komt groet je ouders dan van ons,
lieve groet en nog veel reis-plezier.
Gina ps een t-stirt van Che (grootste maat) zou welkom zijn. ik betaal je terug. xx