joeps travel.reismee.nl

Kaapstad - 18/19-12-2018

In de vroege ochtend is de groep aan gekomen. Op het programma staat vandaag de tocht naar Kaap de Goede Hoop.
Met twee busjes gaan we op pad. Onderweg krijgen we uitleg over de omgeving. Het weer ziet iets tegen vandaag. De wolken hebben de overhand en hebben zelfs een licht buitje. Als eerste rijden we naar de boot in Houtbaai. Met de boot gaan we naar Duiker island. Duiker island is niet meer dan een paar grote rostformaties in de zee. Op deze rotsen liggen een paar honderd zee leeuwen, hier gaat het om. Aan boord hebben we een groep Aziaten. Als we dichter bij de zeeleeuwen komen duiken ze met z'n alle naar één kant en draaien de camera's over uren. Na een paar minuten draait de boot en hebben wij de ook de mogenlijkheid. De zeeleuwen zijn zo vlug en soepel in het water. Dat je geluk moet hebben als je dit vastleggen op foto. Zeker als ze ook nog springen.
Terug in de busjes vervolgen we onze weg via Chapmans peak drive. Onderweg stoppen we nog een aantal keer en krijgen dan uitleg over de omgeving. En heel langzaam aan knapt het wat op en trekken de wolken zich terug.
Halve wegen de rit heb je al uitzicht op de op de false bay en de zuidelijke Atlantise oceaan. We rijden verder naar het einde toe van de Kaapse schiereiland. Via een korte wandeling kom je uit bij de vuurtoren, en daar heb je uitzicht op het laatste puntje van de uitstuping. Het uitzicht is mooi en geeft met de verschillende rotsformaties een mooi foto momentje. Inmiddels is het ook op geklaard en met de heldere lucht en wat wolkjes maakt het plaatje compleet.
Hierna lopen we naar het toeristische bord van Kaap de goede hoop. Hier komen we onze Chinese vrienden weer tegen. Dus het duurt even voordat wij de gelegenheid krijgen om de foto's te maken. Hier stappen we het busje weer in om naar Simon town te gaan waar we lunchen. Na de lunch is het een klein stukje rijden naar het strand waar de pinguins zitten. Via twee uitzichtpunten kan je de kolonie bewonderen. Het blijven heerlijke beestjes om naar te kijken. Zo vliegens vlug in het water en dan het wagelen op het strand. Er zijn ook verschillende paartjes die innig verliefd op elkaar zijn. Verschillende broedend op een ei en pinguins die bezig zijn met hun donspak te verliezen. Je kan er uren naar blijven kijken. Helaas zit dat er niet in en rijden we weer terug naar het hotel. In het hotel heb we een korte brieving en ontmoeten we de kok al voor de rest van de reis. In de avond zijn we nog vrij en besluiten met een aantal dat we gaan eten in Waterfont op het terras van QualFour.

De volgende morgen is het op tijd op om naar Robbeneiland te gaan. Robben eiland ligt zo'n 12 km uit de kust en was in de vroegere dagen in de VOC tijd al een gevangenis en een plaats voor mensen die lepra hadden. Tegenwoordig is het een toeristische magneet geworden. Enigzins ook wel logisch. Bij het opstappunt van de boot zit ook een museum. Als je die wil bezoeken moet je eerder komen, zodat je voldoende tijd hebt voordat je op de boot dient te gaan.
Al snel werden we de boot op gedirigeerd voor de overtocht naar Robbeneiland. Aangekomen bij het eiland staan er bussen klaar om je eerst het gedeelte van het eiland te laten zien. Zo rij je langs het gevangeniskamp, postkantoor, huisjes van de bewakers etc. Ook zijn er nog wat resten van de WWII. Hier wordt niet specifiek op ingegaan.
Na de stop bij het uitzichtpunt op de tafelberg ga je dan richting de gevangenis waar o.a. Nelson Mandela heeft gezetten en vele andere. Je krijgt daar uitleg over het gevangeniswezen en hoe het er in die dagen aan toe ging. En natuurlijk bezoek je ook de cel van Mandela. Even indrukwekkend zijn de persoonlijke verhalen die in diverse cellen zijn aangebracht.
Hierna is het weer richting de boot.
Eenmaal aan vaste land ga ik richting Zeitz Mocaa. Dat waren de oude graansilo's waarin nu een moderne kunst museum in is gevestigd. Het ontwerp is van de britse architect Thomas Heatherwick. En deze heeft een prachtig staaltje architectuur uitgehaald. Het hele middengebied van de silo' is er uit gesloopt en gezaagd waardoor er een groot atrium ontstaat, diverse silo's ziin opengewerkt om liften en een trap te herbergen. Door het betonnen casco zo te laten in samenwerking met zwart staal en aluminium krijg je een heel modern gebouw. Ook oude elementen zoals deuren en de stalen trechters zijn nog aanwezig.
Hierna wandel ik richting het Nederlandse VOC fort die gemaakt is tussen 1666 en 1679 door commander Jan van Riebeeck. Later is het door de Britten overgenomen in de slag of Muizenberg. In het ford zijn wat museumpjes te vinden, die schilderijen bevatten van de VOC tijd met uitzicht op de tafelberg. Tegenwoordig wordt het ford grotendeels omringd door hoogbouw. Terwijl vroeger dat de oceaan was.
Na een uurtje heb ik het wel gezien en pak de een taxi terug naar het hotel. Even relax nog en dan begint morgen echt de reis en gaan we met de bus op stad richting Cederbergen.