joeps travel.reismee.nl

queen Elizabeth NP

Queen Elizabeth NP

We kunnen uitslapen. Jippie. Vertrek om 09:00 uur. Rustig ontbijt en dan vertrek.

We rijden door de binnen wegen naar Queen Elizabeth. Zo kunnen we het plattelands leven goed zien en krijgen uitleg over uitlopende dingen zoals school, gezondheidszorg, landbouw maar ook hoe de aids epidemie is ingedamd door onder andere met hulp vanuit Nederland. En dat is goed om te horen, zonder dat we er naar vroegen, dat het geld toch uit eindelijk goed terecht komt en dat ze het waarderen.

De locatie is super. Boven op een heuvel met uitzicht over de kazinka kanaal (natuurlijk kanaal) die lake albert en lake edward met elkaar verbind. Van safari tenten is er bijna geen sprake meer. Maar meer van huisjes op palen. Het toilet is een bananen toilet. Een vierkante kist met een bril en deksel. En een pendaal.op de bodem leg je dan bananen bladeren en als je klaar bent, laat je alles vallen in een emmer.

De douche is het mooiste. Een echte buitendouche. Hartstikke leuk om met ondergaande zon of opkomende maan te douchen. Maar genoeg over de locatie. Hiervoor ben ik niet gekomen.

We hebben een late game drive in het park. Om vier uurstappen we in de auto om door het park te rijden. In het begin is er weinig nieuws te zien en lijken de vlaktes in serene rust te zijn. Maar dan zien we twee leeuwen, maar van er één op een rots ligt. En we kunnen er relatief dicht bij komen. Wat willen we nog meer. De andere ligt naast een steen en zit zich zelf te wassen. Na een tijdje hobbelen we voort en zien vanaf een afstandje een mannentjes leeuw innig het vrouwtje beminnen. Na een paar minuten heeft het mannetje er genoeg van en vertrek de vlakte op. We rijden weer wat en zien dan de eerste twee vrouwtjes zich klaar maken voor de jacht. Na de schouwspel te hebben mogen bewonderen rijden we naar een groep kobs toe die luidkeels naar elkaar staan te seinen. Er licht een leeuw pal naast de weg en kunnen redelijk dicht bij komen. De leeuwin maakt het zich gemakkelijk en gaat er rustig bij liggen en draait zich af en toe om. De kobs die het dichts bij de leeuwinstaan blijven scherp gefocust op de leeuwin maar de andere gaan rustig verder met de dagelijkse gang van zaken.

Met de vroege ochtend game drive zien we in de verte op de grond een witte vlek liggen. Als we dichterbij gekomen zijn is het de buik van een mannetjes kob,met aangevreten billen. Dit zou het werk moeten zijn van een luipaard. Wij op zoek en crossen rond de verschillende bosjes. De spanning is voelbaar. Zou het lukken om hem te spotten en te fotograferen? Dan is de Big Five compleet. Maar hoe goed we ook zoeken en de aanwijzingen van de kobs tevolgen het lukt ons niet om hem te vinden. Hij zit te goed verstopt. Ook als we naar enige tijd terug komen op de plek vinden we hem niet. Helaas.

In de middag maken we een boottocht over het kanaal. Onderweg naar toe komen we nog twee groepen bos olifanten tegen met kleintjes. (bosolifanten hebben rechte licht gekromde slagtanden).

Later meer....