joeps travel.reismee.nl

kibala forrest

Kibala forest

Na een bumpie rit over onverharde wegen dwars door het wilderige landschap en langzaam aan veranderde landschap naar een tropisch regenbos hobelen ee voort. Het lukt met zelfs om een tukkie te doen.

Aan het einde van de middag komen we helemaal door geschud aan. De lodge is super. Stel je een grote safaritent voor en daar boven een dak. Achter de tent zit de douche, wastafel en toilet. Ruim op gezet. Alleen de wanden ontbreken. Je merkt dat je in een tropisch regenbos zit. Het is vochtiger en in de avond koeler.

Dan breekt de dag aan dat we op bezoek gaan naar de chimpansees familieleden. Gewekt wordt je al door de velen vogels. En daarna door de wake up call met koffie bij je tent. Hoe gekker wil je het hebben. Helemaal top.

Snel ontbijten en dan de jeep in voor een korte trip. Na de introductie worden we in groepen verdeelt van 8 tot 9 personen en trekken het bos in.

Na een rijdje zien we de eerste chimpansee die op zijn dooie gemakje over de grond loopt om even later de boom in te gaan om te zich te goed te doen aan het ontbijt van jonge blaadjes. Helaas zitten de meeste allemaal aan het ontbijt in de boomtoppen. Maar uiteindelijk zijn het er twee die het te warm vinden om in de top te blijven zitten en gaan op de grond zitten. Al snel wordt dit bekend en staan er meerdere groepen omheen. Dat is een beetje jammer maar de rangers houden het goed in de gaten dat niet één of andere toerist te dichtbij of samen met haar op de foto wil. Ze blijven rustig zitten te poseren. Prachtig. Wat unieke plaatjes opleverd.

In de middag gaan we naar de swamp. Helaas door het dreigende onweer en af en toe een donderklap schuilen veel vogels en apen. Toch lukt het om verschillende apen te zien. Zoals de Black and white colobusmonkey, Red colobuus monkey, Red tailed monkey.waarvan ik de black en wihitecolobus monkey het mooiste vind. Een sierlijke zwarte staart met asn het uiteinde een verdikte witte pluim.

In de avond krijgen we nog een voorstelling van de plaatselijke zang en dans groep met verschillende lokale dansen en teksten. Mooie afsluiting van eerste kerstdag.

Op naar het grootste national park van Uganda Queen Elizabeth.