joeps travel.reismee.nl

murchison falls

Uganda - entebbe naar Murchison Falls NP

Rond de klok van 22 uur lokale tijd landen we op het vliegveld van Entebbe. Een rustige comfortabele vlucht met KLM. Na de health check en de stempels in het paspoort te hebben ondergaan en ontvangen zetten we koers naar het hotel. Daar nog de benodigde instructies ontvangen voor het reisprogramma van komende weken en een drankje gedaan te hebben is het tijd om naar bed te gaan. Morgen gewone (werk) tijd op en zoals het er uit ziet wordt dat het programma voor de komende weken. Elke ochtend in het donker opstaan om onderweg de zonsopkomst mee te maken.

Nog snel een douche en de tas ompakken en dan te rusten.

Vandaag gaan we op weg naar Murchison Falls np. Een behoorlijke lange rit. Maar eerst krijgen we nog een korte city trip door Kampala waar we toch door heen rijden. Het is relatief rustig aangezien het zondag is. Wat wel op valt is de hoeveelheid kleine winkels/werkplaatsen. Waar ze van alles verkopen. Van houtskool tot en met zelf gemaakte bankstellen. Op de grote kruisingen zie je dat er een klein dorpje of marktje ontstaat waar dan van alles wordt verkocht. En vaak dan op een paar meter afstand het zelfde product.

Na een paar uur komen we bij het rhino park aan. Tijdens de oorlog van een aantal jaren geleden zijn alle neushoorn vermoord in uganda. Op twee na die in de diertuin leefde. Met deze twee neushoornsis de basis gelegd voor de nieuwe generatie neushoorns in Uganda. Op dit moment leven er 15 wilde neushoorn en 2 in gevangenschap. In het park wordt ons vriendelijk verzocht om eventueel gps uit te zetten zodat de locatie van de foto niet via internet kan worden achterhaald. Na een tijdje komen we bij Bella (vrouwtje), Luna (kleintje) en een mannetje. Zij liggen heerlijk in de schaduw te rusten. En dat geeft ons weer de gelegenheid om ze op een meter of 12 te benaderen. Prachtige dieren. En groot, veel groter dan in de dierentuin. Het zijn echte tanksop viervoeten. Het kleintje maakt piepende geluiden en geeft daarmee aan dat het wil drinken. Na wat aarzeling staat moeders op en doet een aantal stappen richting ons, om daarna even te blijven staan om vervolgens weer tegaan liggen. Prachtig. Na een uur vertrekken we weer om te gaan lunchen en ons weg te vervolgen. Net voor zons ondergang komen we aan bij ons overnachting ruimte voor de komende dagen. Dit keer geen kamer maar een safaritent met een bed er in. Dat weer wel dan.

Prima.

Dan is het zover. De eerste echte game drive in Uganda. Met het dak open gezet van de jeep gaan we op pad in het National park. Het over trofme verwachting. Rustig niet met 5-9 auto te gelijk om een giraf op zo. Nee voldoende tijdom foto's te maken en te kunnen genieten. Oribi, kobs, waterbokken, pumba's, parelhoenders, hornbills, hartebeest, giraffen, bavianen, buffels,olifanten, bushbuck,nile monitor lizard, eekhoorn, impala, . En in het waterliggende nijlpaarden. En nog veel meer dieren. Mooi en prachtig tegelijkertijd om ze zo vrij te zien lopen. In de verte zien we nog een olifant rustig lopen met een zwerm pikkers op z'n rug.

Op de ene dag varen we stroom opwaards richting de waterval en de andere ochtend varen we stroomafwaards. Naast de vele vogels zien we ook krokodillen en natuurlijk heel veel hippo's. Die met de neus ogen en flapperende oortjes boven waterliggen. En dan plots onderduiken. En zo nu en dan rennend door het water gaan.

De waterval van Murchison is indrukwekkend. Tonnen water worden door een nauwe kloof geperst. Wat een zeer harde stroming geeft. Alles wat er heel ingaat komt er in stukjes uit.

En dan aan het einde komen we een bull tegen die is de musk is. Zeker een groot verschil met de Aziatische olifant. Van voren gezien is het zeer indrukwekkend. Helemaal als hij ze oren naar voren toericht.

Op naar het volgende park waar we opzoek gaan naar de chimpansees.

Niek en Femmy

Prachtig beschreven Joep! Mooie safari. Pas op voor olifanten met wapperende oren.....

gina van wees

Weer een geweldig verhaal Joep, jammer dat ik dit allemaal meer kan maar door je verhalen beleef ik het ook een beetje. vooral de dieren dat had ik echt mee wil. net zoals wij in Afrika hadden gezien. Geniet er nog van en alvast vanuit den helder een knallende jaar wisseling gewenst van theo en mij