joeps travel.reismee.nl

hue vietnam

UHué - vietnam Vroeg op. Weer een lange rit voor de boeg. Voor de grens met vietnam nog een aantal keer gestopt. Waaronder bij de lokale markt. Paar keer je hoofd stoten maar wel mooi om te zien. Uit eindelijk zijn we bij de grens. Uit reisstempel halen. Geld omwisselen etc. Komt weer een nul bij, en je bent in een keer miljonair. Nu over op de dong. De grens passage ging gemakkelijk. Aan de andere kant weer stempels erbij paar keer je paspoort laten zien en naar de andere bus met een nieuwe gids. Over de grens begint het te betrekken en al snel begint het te regenen. Jammer. Mooi landschap trekt aan ons voorbij. Al snel zit bijna iedereen te slapen. Omdat we vertraging door de slechte weg hebben opgelopen zijn we later dan gepland in hue. Mooi hotel met een hele ruime kamer. Zelfs een whirpool er in. Wel mooi, maar niet zo handig. Zit nu zitten te douchen. Ha-ha. In de toeristische zone gegeten. Daarna nog even naar een bar gegaan. Kost hier geen fluit. Nog goedkoper dan in Laos. Vandaag de hoogte punten van de stad bezoeken. Eerst met een dragen boot de parfum rivier op. Naar de tombe van een keizer. Het weer is slecht, dus voor de foto's niet goed. Uitleg gehad over de keizer die daar ligt begraven. Daarna naar een andere keizerlijke tombe. Ondertussen nog een rietenhoedje makerij en een wierrook makerij. 1 tombe was speciaal. In die tijd heeft iedereen er krom voorgelegen, maar het resultaat mag er zijn. Veel mozaik, en schitterende plafond schilderingen. Eerst een lunch en daarna de citadel gegaan. Waarin vroeger de verboden stad lag. Helaas is een groot gedeelte door de amerikanen gebombardeerd. En wat er nog staat is in slechte staat. Dat is wel jammer. De terug weg zijn we via de locale markt gegaan. Veel vis aanbod, maar weinig echt speciale dingen. Binnen een zeer grote overvloed aan winkeltjes. Heel veel de zelfde. Maar met veel mensen en een gangpad van max. 50 cm, is het zeer bedrukkend. Hoe die mensen zich zelf in stand, is mij nog een raadsel. Morgen gaan we weer op pad naar de volgende stad. Dank voor de berichten en de nieuwjaarsdag wensen. Groet