joeps travel.reismee.nl

oud en nieuw

Oud en nieuw 2011 - 2012 Zeven uur wake up call en acht uur vertrek met de bus. Weer een reisdag vandaag, richting de grens met vietnam. Maar eerst nog even wat hoogte punten bezoeken van Vientiane. We zien de dag nu bij daglicht. Eerst naar een tempel met een verzameling boedha beelden. Half uurtje later zijn we weer op weg naar de grootste stuba van het land. Helemaal goud kleurig geschilderd. Zag er mooi uit. Zeker ook de moeite waard waren de gebouwen die er om heen staan. Schitterend afgewerkt. Met veel goud en glas mozaik. Volgende hoogte punt was een soort arc de triomph. Door de chinezen geschonken. Zie bijgevoegde foto. Dan opweg naar de volgende plaats. Een beetje. brak en nog te weinig slaap gehad ben ik zo weg gedommeld in het busje. Het is gelukkig iets minder hobels als gisteren, zodat je nu in je stoeltje blijft zitten en niet meer los komt van de zitting. Rond zeven uur zijn we bij hotel. Weer een lange rit achter de rug. We zitten in een chinees hotel. Wel gelukkig douche en toilet op de kamer. Maar wel een koude douche. Vanavond hebben we laosiantse barbeque op het programma staan. In de tafel zit een gat, hierin wordt er een pot met houtskool ingestort. Daarboven gaat een soort hoed met een rand. De rand wordt gevuld met water, een beetje bouillon achtig. Hierin doe je verschillende soorten groenten. Op de punt bakje je je aangesneden feest. Rijst en saus erbij. Prima te doen. Nadat we uit gegeten zijn, hebben we traditie getrouw rijstpapieren lampionnen opgelaten, om een wens te mogen doen. Je zag ze nog ver nadat we ze hebben opgelaten. Later op de avond zagen we er nog meer. Op weg naar de karaoke bar....... Helaas was deze dicht. Dat vond ik niet zo erg. Dan maar naar de plaatselijke busstation waar er een feest werd gegeven. Wel laosiantse muziek. We waren de enige buitenlanders daar, dus men keek wel vreemd op. Achter in een plekje gevonden, tafels tegen elkaar en stoelen er omheen, gaan met die banaan. We wisten wel dat het geen wild feest of party time zou worden als wat we de avond ervoor hebben meegemaakt. Nee het was heel ingetogen. Rustige muziek, beetje met je handen bewegen, beetje op lijn dansen of in een cirkel. Allemaal heel gepast. Nadat we elkaar gelukkig nieuwjaar hadden gewenst zijn wij, bijna de gehele groep ook de dansvloer op gegaan. Gelukkig wat sneller spelende muziek. Waarbij we een beetje gek deden, en de laosianen lachen natuurlijk. In hun ogen compleet geschrift. Onder het mom van we zijn daar toch maar 1 nacht, ook maar de polonaise ingevoerd. Elke keer een giegelende dame uit het publiek er bij betrekken. Na een tijdje was het wel tijd voor een ander feestje. Wij op weg met een kleine groep. Helaas niet gevonden, wat we zochten. Wat ze wel doen is dat ze met een aantal mensen buiten zitten aan de straat kant, met bier of andere soorten drank en eten. Muziek hard aan en dat is hun feestje. Daarna een beetje met het brommertje over de straat rijden. Dus maar weer terug naar het hotel gegaan, bij het hotel nog gesproken met iemand die daar werkt, hij zijn engels oefenen en wij een aantal woorden laos. Ongemerkt toch nog laat geworden. Volgend jaar maar eens kijken of we ergens in de wereld een knallende oud en nieuw kunnen vieren. Maar niet in Nederland. Iedereen een gelukkig, gezellig, goed 2012 gewenst. Groet joep

jo

Gelukkig nieuwjaar!!!!!!!!!

Niek en Femmy en Petra

Mooie verhalen,Joep! Ook voor jou een heel gelukkig 2012met veel reis avonturen!
Wij hebben oud en nieuw op zijn Hollands gevierd. Get. Vuurwerk was weer fraai !
Nog een mooi vervolg van je reis en hartelijke groet Joep!