joeps travel.reismee.nl

Havanne 15 & 16 dec

Havana 15 dec en 16 dec

Na een goede rechtstreekse vlucht met KLM landen we in de namiddag in Havana Cuba.

Direct is het haastige leven, zoals wij het kennen voorbij. Het duurt een tijd voordat de tas arriveerd. Van tijd tot tijd stopt de band waarbij je denkt, oh jee mijn tas is niet meegekomen. Maar gelukkig uit eindelijk verschijnt die op de band.

Eerste stop is het wissel kantoor, alleen die heeft te weinig geld in huis en we lopen een blokje verder. Alles gaat rustig rustig. Als het donker is komen we aan bij het hotel Comodoro. Even nog wat eten en een drankje en vroeg het mandje in.

Na een goede nacht rust is het tijd om de stad te verkennen. Ik kies ervoor om met onze bus en gids voor een hop of hop on trip te doen. Achteraf perfecte manier om de stad te verkennen en een beetje orientatie te krijgen en het voordeel is je pakt in één keer de hoogte punten mee.

De gebouwen in de stad zijn erg kleurrijk wat zeker bij draagt aan de tropische sfeer. De kleuren die de gebouwen hebben zijn net zo kleurrijk als de bouwstijlen die er gebruikt zijn. Spaanse barok, frans klassiek met een saus van europese art deco stijl. Met een tough van koloniale stijl. Met een paar aparte gebouwen die een afwijkende stijl hebben zoals de bacardi fabriek, Capitolio nacional, toekomstig parlements gebouw met de markante koepel die veel weg heeft van het witte huis, ortodoxe kerk, en andere kerken van andere geloofsovertuigingen.

De stad is bezig langzame opknapbeurt om vervallen panden in ere te herstellen. En dat is een goed teken. Het is een sfeer volle bruisende gezellige stad. Met her en der een band die speelt en smalle straatjes tot mooie gezellige pleinen.

En natuurlijk de oude auto's die het plaatje van Havanna compleet maakt. Al ben ik geen auto liefhebber maar dit is toch wel erg mooi. Zeker om met een cabrio te cruisen over de Malacone langs de zee. Het zware geprut van de motor geeft daarbij een extra demensie.

Laat het hopen dat de stad de sfeer kan vast houden als de Amerikaanse invasie van toeristen geland is. Het zou erg zonde zijn.

gina van wees

Ben blij te lezen dat je het weer naar je zin heb en jammer dat je niet echt een autolief hebber bent , want dan kan je je lol op zulke prachtige auto's van vroeger.
Nou Joep heel veel plezier en ik zie uit naar je foto's.
Groetjes Gina van Wees