joeps travel.reismee.nl

La Higuara

La Higuara 3/9

Het is bewolkt en het miessert een beetje. We trekken de bergen in. Inmiddels is in de ochtend en avond dikkere kleding nodig. Alleen overdag, als het zonnetje volop schijnt kan je nog in een t-shirtje lopen.
We klimmen met de bus hele stukken in een rustig gangetje. En dalen dan weer wat. Heel langzaam trekt het een beetje op. Al snel lopen we voor op schema en gaan picknicken bij ons overnachtig hostal Posada la casa del Telegrafista.
Waar we slapen in Che ook geweest. Eerst als vrij man, later als gevangenen. Zijn mede strijders zijn hier opgesloten geweest.
Na de lunch vertrekken we voor een wandeling in de omgeving en om de plek te zien waar Che is gevangen genomen. De wandeling gaat bergaf en loopt dwars door meters hoge struiken. Af en toe krijg je een ware traktatie voorgeschoteld. Wat een schitterend landschap. Zogoed als beneden is een klein monumentje ingericht waar Che gevangen genomen is. Dan is het weer terug naar boven. Ik ben op tijd boven om een prachtige zonsondergang te zien. Het trekt ook weer langzaam dicht en bundels van zonnestralen door klieven de hemel als een waaier.
'S avonds is het, redelijk dik ingepakt, zitten bij het kampvuur en luisteren naar nog meer verhalen van Che.
In de volgende morgen bezoeken we nog het schooltje waar hij gevangen heeft gezeten en later is doodgeschoten.
Het is een klein dorpje wat volledig in het teken staat van Che wat nog niet ontdekt is door de massa toeristen (aan de ene kant wel logisch want de weg er naar toe is niet meer dan een dirt weg). De cirkel rond om Che is rond. En gaan weer op pad richting Sucre.