joeps travel.reismee.nl

Oranje rivier & fish river canyon

Met de eerste ochtend zonnestralen zitten we aan het ontbijt. Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg en steken we de grens met Namibië over. We hebben verschillende stops onderweg om even de benen te streken. Het landschap wordt steeds dorrer en het aantal bomen neemt drastisch af. Het landschap is gewijzigd van bergen naar rotsachtige heuvels met lage struikjes.
Na de benodigde stempes en controles hebben we Zuid Afrika achter ons gelaten en komen we rond 4 uur aan op onze camping site in Namibië, waar we voor het eerst de tenten gaan opzetten. Op een mooi stukje groen grasveld. En dan ontstaat er een probleem. We hebben te weinig tenten. Niet 1 maar 7 stuks. Oei. Gelukkig, na een tijdje heeft onze gids kunnen regelen dat we tenten kunnen lenen / huren van de campeer site en we mogen ze ook meenemem op de reis. Naast ons staat een klein groepje Duitsers keurig in lijn opgestelde tenten. Bij ons is het een complete chaos. Ach het is maar voor een nachtje.
De volgende morgen doen we nog een kano tocht over de oranje rivier. Het is heerlijk op de rivier. En je ziet direct waar water is, is er leven. Verschillende soorten aalscholvers, reigers (griks, wit, bruin), wevers, verschillende ijsvogels, ibis etc. Het is rustig peddelen en genieten van de omgeving. Langs de kanten het groen en daarachter dorre heuvels met stenen in verschillende rode tinten. Terug bij aankomst is het lunchen en dan de bus weer in na de volgende bestemming. Ongeveer 2,5 uur rijden. De omgeving wordt steeds dorrer. De heuvels nemen af en de vlaktes worden steeds meer stenen velden. En ook minder struiken. Rond een uur of 4 zijn we op de camping. Dit keer geen groen gras maar stoffige aarde. Nadat alle tenten zijn opgezet, een cola'tje te hebben gedronken gaan we naar de canyon toe met de bus voor zonsondergang. Het is behoorlijk warm nog. Tijdens de rit zien we (wilde) struisvogels, berg zebra, spiesbokken of Gemsbok en kleine impala's. Meestal onder één van de weinige bomen die er zijn. Onvoorstelbaat dat ze in deze dorre leefgebied kunnen leven.
Als we bij het uitzichtpunt zijn is het nog steeds.warm. Gelukkig hebben ze bij het uitzichtspunt schaduw vlakken gemaakt. We zijn ruim op tijd voor de zonsondergang. De canyon is prachtig. Het is een dubbele canyon, die miljoenen jaren geleden zijn gevormt door middel thectonische activiteiten en later erosie door regenwater. Dat kan je nu niet voor stellen.
Onder in de canyon liggen her en der wat poeltjes water. Je kan de canyon nu niet bezoeken omdat op de bodem van de canyon temperaturen in deze periode zijn gemeten van 50 graden en meer.
Het uitzicht is fenonimaal.
Nadat de zon achter de verre bergen is gezakt rijden we terug waar een echte ZA braai op ons te wachten staat.
Rond een uur of 11 's avonds heb ik het wel gezien en ga proberen te slapen. Nog steeds is het erg warm.
De volgende morgen maken we nog een kleine wandeling langs de canyon. In de canyon is er nog geen nevel en je hebt een prachtig en wijds uitzicht. Het is het vroege opstaan waard geweest.

Dianne

Super Joep! Wat een mooie reis, ik geniet mee :-)