joeps travel.reismee.nl

Hong Kong

Hong Kong - 21 sept t/m 24 sept 2018

Het is nog schemerig als we vertrekken. Eerst met de bus naar het trein station, waar we nog even buiten moeten wachten voordat het open gaat. Met de hoge snelheidstrein gaan we richting Guangshou. Hier stappen we over op de bus die dwars door de stad ons naar het andere station brengt, om hier weer op te stappen op de trein richting Hong Kong. Voordat je de trein in stapt richting Hong Kong heb je eerst nog de paspoort controle en de bagage check. Allemaal vlotjes afgehandeld. Gelukkig dit keer mocht ik mijn aanstekers behouden. Hoe dichter we bij Hong Kong komen hoe meer schade we zien aan bomen door de orkaan Mangkhut.
Na het verlaten van de trein is het weer door de paspoort controle en bagage controle. Eenmaal buiten heb je niet echt meer het idee dat je in China bent. Overal hoor je Engels, zie je meer toeristen en expats. En natuurlijk de imposante hoge gebouwen. Met de bus kruipen we door het verkeer richting het hotel (Harbour Plaza North Point) waar we aan het begin van de avond aankomen.
Een mooie uitvalsbasis met een metro station vlakbij op loopafstand. We eten bij Maxim’s, een chinees fast food restaurant. Prima. Nadat iedereen gepind heeft stappen we de metro in richting central om daar te voet richting de Victoria Peak te gaan. Het is letterlijk de weg zoeken tussen de hoge gebouwen. Onder weg de prachtige HSBC gebouw gezien, ontworpen door Normal Foster, een mooi speciaal gebouw die perfect in de skyline van Hong Kong past en goed is uitgelicht. Na wat omzwervingen vinden we de kassa van het trammetje. We zijn niet de enige en er staan dikke rijen. We besluiten dat we ons tijd beter kunnen besteden en stappen in de taxi om naar boven te gaan. Een maal boven heb je het gevoel dat je in een shopping mall beland bent. Helemaal naar boven gegaan. En helaas moet je ook betalen voor het panorama terras. Maar is zeker de moeite waard. Het uitzicht over de stad is onbeschrijfelijk mooi. En zeker een aanrader om te doen. Na menig foto weg geschoten te hebben gaan we nog wat drinken. Airco staan vol aan en het is behoorlijk fris binnen. En buiten is het eigenlijk een heerlijk temperatuurtje. Met de taxi zijn we weer redelijk vlug bij het hotel.

Vrije dag voor iedereen. De groep vertrekt vanavond al richting huis, wat ben ik blij dat ik Hong Kong verlengt heb. Het is een fantastische heerlijke stad met een goed openbaar vervoer systeem en genoeg te zien en te doen. Ik neem de metro richting Kwoloon en loop richting de mooie promenade Tsim Sha Tsui East. Mooi uitzicht op de hoge gebouwen aan de andere kant. Over de promenade loop ik richting Victoria Harbour. Als je het te warm krijgt dan loop je even door het shopping mall, waar de airco’s op volle kracht draaien. Ook het shopping aanbod is niet mis. Veel luxe merken, een overvloed aan winkels. Ik zoek weer een metro station op en ga richting Sik Sik Yuan Wong Tai Sin tempel. Een taoïstische tempel opgedragen aan Wong Tai Sin Who, die stenen in schapen kon veranderen. Na wat rond gekeken te hebben, had ik het wel gezien. Had er eigenlijk wat meer van verwacht. Een reisgenoot vertelde mij dat de in de buurt gelegen Chin Lin Nunnery mooier zou zijn. En inderdaad daar had ze gelijk in. De gehele tempel is opgebouwd uit hout zonder één spijker te gebruiken in de stijl van Tang dynastie. Erg mooi om te zien. Helaas mag je niet overal foto’s maken maar een bezoek is het zeker waard. Bij dit tempel complex ligt ook een tuin. Die heeft zwaar te leiden gehad door de orkaan. Na het bezoek ga ik weer richting hotel. Even douchen en dan de groep uitzwaaien. Samen met de gids brengen we de groep naar de luchthaven. Na de groep uitgezwaaid te hebben zitten we te twijfelen of we naar Macau gaan. Gelet op de tijd en het feit dat ze morgen ochtend vroeg al vertrek besluiten we het maar niet te doen. We eten ergens achter af in een schuurtje, waar geen toeristen komen. Heerlijke noedel soep. Nog een snackje op straat en dan gaan we ook richting het hotel, waar ik ook afscheid neem van de gids.

Na het ontbijtje en de koffie vertrek ik met de metro richting Tian Tan Buddha. De grootste zittende bronzen buddha van 23 meter hoog. Het is even wachten in de rij voor de kabelbaan om naar boven te gaan. In de kabelbaan heb je een mooi uitzicht over de omgeving en het vliegveld.
Een maal boven is het erg toeristisch, ik had ook niet anders verwacht. In de voet van het beeld is een kleine expositie. Hier moet je wel voor betalen maar het is de enige manier om op de bovenste ring te komen wat je een goed uitzicht geeft op de omgeving en het beeld zelf. Als je er pas echt bij staat zie je de werkelijke grote van het beeld.
Na het beeld van alle kanten bekeken te hebben loop ik nog richting de Po lin Monastery. De gebouwen zijn vrij nieuw of opgeknapt. Maar aan de achterkant achter de eerste gebouwen vindt je een fantastische zaal. De “Grand Hall of Ten Thousand Buddhas”. Met vijf Dhyani Buddhas. Zwaar in goud (vermoed ik) vergulde buddha beelden. Schitterende beelden en prachtige zaal.
Eenmaal terug op centraal, ga ik op zoek naar de Man Mo temple, één van de oudste tempels in Hong Kong (1847). Het was even zoeken naar deze tempel, al was het ook heerlijk om door de diverse straatjes te lopen vol met barretjes en restaurantjes. Graag had ik hier ’s avonds ook nog een geweest. Maar ja. De tempel staat zwaar in de steigers en men is druk bezig met de renovatie. Het levert niet het plaatje op wat ik in mijn hoofd had en heb het snel dan ook weer gezien.
Ik drink en eet wat bij “Classified” een keten die goed eten en drinken heeft. Een aanrader.

Als het zonnetje gaat zakken neem ik de ferry weer naar de overkant om de laser/ light show te gaan bekijken. Ik ben ruim op tijd en vul mijn tijd met foto’s maken van de “overkant”. Om 8 uur ’s avonds begint de show en kom er achter dat ik een prima uitzicht heb maar alleen de muziek niet hoor. De show valt een beetje tegen.
Nadat de show is afgelopen ga ik nog even shoppen. Sport schoenen zijn voordeliger hier dan in Nederland. Na geslaagd te zijn nog een laatste toast op deze mooie reis en Hong Kong.

Dan zit voor mij ook de dag van vertrek erop. Met de shuttle bus van de Airport express ga ik richting het station om daar al mijn bagage in te checken. Wat een luxe, en kan ook al hier mijn boarding pas krijgen. Op het vliegveld is het een beetje shoppen en de tijd doden tot de vlucht gaat. Dan zit het er definitief op, helaas weer.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!