joeps travel.reismee.nl

Yangshuo 18 t/m 20 sept

18 – 20 september 2018

Rond half negen in de ochtend verlaten we Ping’an, om richting Yangshuo te gaan met de bus. Eerst de locale bus naar beneden om daarna over te stappen op onze eigen bus. Rond half twee zijn we op de plaats van bestemming. Na alle bagage gedropt te hebben in het hotel gaan we eerst gezamenlijk lunchen in de stad. Het is erg warm met een zeer hoge luchtvochtigheid. Yangshuo is het toeristische uitvalsbasis voor de velen dingen die te doen zijn in deze omgeving. Het hotel is gelukkig vlak bij het centrum en we kunnen het lopend af.
Na de lunch is het vrije tijd. Ik besluit de omgeving te verkennen en dwaal wat door het centrum en eindig op de toeristische “West street of Xije”, nu nog erg rustig, en loop om richting de rivier Li. Het is een prachtige omgeving bij de rivier. Zowel links als rechts zie je de Karsgebergte. Ik loop een stuk langs de rivier op om daarna weer richting het centrum af te buigen om een terrasje te zoeken. Als ik eenmaal op het terras zit wordt ik ge-sms’t door de reisleider waar ik uit hang. Een stel van de groep heeft een kookcursus gedaan en er is behoorlijk wat eten over.
Na het eten dwalen we gezamenlijk nog wat rond in het centrum. Het is inmiddels erg druk geworden in het centrum. Veel harde muziek, luid geschreeuw door microfoons om maar mensen te trekken. Ook de uitgaan gelegenheden zijn open. En wat ik absoluut niet had verwacht in China, zijn er ook een aantal zaken met schaars geklede dames die rond een paal dansen. En ja, je kan dat van de straat af zien. Bijzonder.
In het nieuwe (luxe) gedeelte van het centrum ligt een grote vijver, waar ook een voorstelling wordt gegeven, in de trant van de filmmaker Zhang Yimuo. Het haalt het bij lange niet, maar vanaf het terras op de 2e verdieping van Starbuks heb je een redelijk uitzicht erop.
Na een tijdje gekeken te hebben zakken we via de nieuwe shopping mal terug naar het hotel.

Het is een mooie dag, heel wat beter dan de regen van afgelopen dagen. We gaan eerst op weg naar “Old Stone Village”, ongeveer drie kwartier rijden vanaf Yangshuo. Het dorpje ligt gelegen op een heuvel omringd door het karst gebergte. Het dorpje is uit de Ming dynastie (1396) en men zegt (al ontbreekt het bewijs ervoor) dat één van de keizers hier ook heeft gewoond. Tot een aantal jaar geleden was nog één huisje bewoont, terwijl de rest van de huizen langzaam aan terug genomen worden door de natuur. De omgeving is prachtig en ook mooi om te zien dat de natuur het uit eindelijk overwint.

De volgende stop is de “Birdview of Li River” op Xianggong Hill. De klim naar boven is redelijk pittig door de vele treden en het zonnetje. Maar het uitzicht is super mooi. Onbeschrijflijk mooi. En is zeker waard. Het uitzichtpunt heeft iets magisch. We lunchen in de buurt en vervolgen onze weg naar de thee plantage. We krijgen wat uitleg over de thee productie, maar zien niet de productie lijn zelf. En dat is wel een beetje jammer. Al is het uitzicht in de thee velden nu wel weer een mooie bijkomstigheid. Aan het einde van het bezoek krijgen we de Chinese thee ceremonie nog te zien en kunnen we verschillende thee soorten proeven en natuurlijk kan je nog wat kopen.

Terug in Yangshuo hebben we nog wat vrije tijd voordat we beginnen aan het avond programma. Na lang zoeken vind ik (onder het stof) eindelijk waar ik al de gehele reis al naar opzoek ben, een Chinees sprekende rekening machine, haha, eindelijk.

In de avond bezoeken we de “impression Liu Sanjie” show, een culturele show die plaats vindt op de Li rivier met op de achtergrond het karst gebergte. Het is behoorlijk druk en hebben goede stoelen. De show is best indrukwekkend te noemen met meer dan 600 acteurs die een show opvoeren op het water. Het gebergte wordt ook uitgelicht en doet mee in de achtergrond. Sommige stukken zijn zeer mooi andere weer wat minder. Maar de Chinesen blijven mij toch verbazen. Voor het einde staat men op en loopt weg. Soms hinderlijk in het gezichtsveld. Dit is normaal en had dit al bij eerdere shows gezien maar het blijft mij toch verbazen. Terug in de stad is het nog een afzakkertje halen in Weststreet.

Dan breekt al weer de laatste dag aan in Yangshuo. We stappen op de fiets om door de omgeving te fietsen. Via diverse achter af weggetjes komen we aan bij het startpunt van de bamboe vlot varen. Met het bamboe vlot zakken we rustig af over de Yulong rivier. Heerlijk relax en genieten van de omgeving. Daarna stappen we weer op de fiets richting Moon Hill. We lunchen aan de voet van Moon Hill. Net zoals de dag ervoor is het warm met een hoge luchtvochtigheid. We bezoeken nog de “Gold water Cave”, een uitgesleten grot waarin je kan zwemmen of een modderbad kan nemen. De grot is uitgelicht op z’n Chinees met allemaal verschillende kleuren. Een grote disco van kleuren. Een mooi tijd verdrijf. Aan het einde van de middag hebben we nog een boot tochtje te gaan over de Li river. We varen met de stroom mee. En met een zakkend zonnetje is het heerlijk op het water. Van mij het wel wat langer mogen duren. Volgens de beschrijving had het 2 uurtjes moeten duren, maar dit wordt niet gehaald. Na een uur zijn we weer terug en worden bijna de boot uit gesleurd door andere groepen Chinezen. Beetje erg jammer. Het graag de zonsondergang willen zien op de rivier. In ieder geval we zijn voor het donker weer terug in het hotel.

Morgen naar Hong Kong.