joeps travel.reismee.nl

Pingyao - Xi'an

In de ochtend zijn we nog even vrij, en kunnen we het vesting stadje even verkennen. Nb. Rondom de muren ligt een serieuse stad, met circa 8 miljoen inwoners. Maar het geeft een goed gevoel om binnen de muren te lopen. We bezoeken één vam de oudste bankgebouwen in het stadje. Het is leuk aangekleed en geeft een goede indruk hoe het in de tijd er uit zag. Alleen de kluis. Die heb ik niet gezien. Kan me niet anders voorstellen dat ze die ook gehad moeten hebben in die tijd.
Via de vele straatjes gaan we richting de stadsmuur om deze op te gaan. Het geeft een mooi uitzicht over het stadje. En dan is het tijd om terug te gaan naar het hotel om de spullen te pakken, naar de bus en dan naar de bullet train om richting Xi'an te gaan. Met een gangetje van max. 239 km/h berijken we aan het begin van de avond het trein station van Xi'an. Een gigantisch station, zeker twee keer Amsterdan of Rotterdam centraal. We wachten even tot de stroom mensen de trein heeft verlaten en dat de roltrappen weer leeg zijn dan begeven wij ons ook naar de uitgang. De hal is immens, gigantisch groot. Uiteindelijk raken we buiten en dan is het nog even lopen naar onze bus. Na iets meer dan een uur rijden zijn we op de plaats van bestemming. Helaas hier geen oude gebouwen, maar nieuw en hoog. We zitten in de buurt van de klok toren. Dat is mooi.na even snel opgefrist te hebben gaan we de stad in. De klok toren en de drum toren zijn mooi uitgelicht 's avonds en een plaatje om te zien.
We eten lokaal aan het begin van de "snack street" in de islamitische wijk. Soep van pannekoeken blokjes met groente en lam. Daarna lopen we de snackstreet nog af. Veel van het zelfde, met een gigantische mensen massa. Met muziek en omroep installaties en kleine shows proberen de verkopers hun waren aan de man te brengen.
Op de terug weg begint het wat te druppen. Ik haal nog wat water en cola en ga terug naar het hotel. Morgen het terracottaleger. Ben benieuwd.