joeps travel.reismee.nl

Capadocië

Capadocië

In de ochtend nog even aan het werk om daarna snel naar huis te gaan. En dan vakantie. Heerlijk. In de avond vliegen we eerst naar Istanbul om daarna met een binnenlandse vlucht in de vroege ochtend uren te landen op Nevsehir airport. Voor het mooie zijn de vluchten te kort om te slapen. Beetje dommelen en eventjes wegzakken blijft het bij. Van slapen komt er weinig van terecht.

Al snel hebben we onze busje gevonden en zijn rond half 9 bij het Panoramic Cave hotel. Gelegen op een mooie locatie met wijds uitzicht boven het stadje Goremë. Na een paar bakjes koffie en de tassen gestald te hebben in een kamer gaan we de omgeving verkennen. Eerst maar naar het uitzichtpunt. Waar we een mooi overzicht hebben hebben over de valeien en stadje.

Na het uitzichtpunt lopen we richting de Goremë open air museum. Hier zijn verschillende rotskerken te vinden uit de 10e en 11e eeuw. De een in betere staat dan de ander en de één heeft het vernielen beter overleefd. Veel gezichten en met name de ogen zijn beschadigd.

De Duistere kerk (Karanlik Kilise) is inderdaad een van de mooiste en best bewaard gebleven rots kerken. Het openlucht museum is de moeite waard om te bezoeken. Maar ook de dicht bij gelegen Tokali Kilise (Buckle church) die deels is gerestaureerd. Terug in ons hotel is het douchen en eten om daarna als een blok te slapen. Om weer vroeg op te staan. We hebben de ballonvaart met een dag vervroegd ivm het weer. Later bleek dit een goede zet geweest te zijn. Dank Titia. De ballonvaart is prachtig. Je hebt niet het gevoel dat je vliegt. Maar meer het gevoel dat iemand aan een film draait. Soms hang je even stil om daarna weer wat te zakken of te stijgen. Het uitzicht, ja dat is prachtig zeker met een opkomende zon in combinatie met het bijzondere landschap wat de elementen van het weer gecreeërd hebben in het landschap. Na anderhalf uur wordt de landing ingezet en landen rustig op de grond. Traditioneel krijgen we champagne en een certificaat.

We zijn nog mooi op tijd om aan te schuiven bij het ontbijt.

We willen de gaan wandelen door de verschillende kleuren valleien. Het eerste stukje willen we met de bus doen. Deze laat erg lang op zich wachten en pakken daarom de taxi en laten ons brengen naar het uitzichtpunt Aktepe hill (sunset hill) waar we de route beginnen. Het pad is goed met uitdagende stukken met wat klauterwerk. Elke vallei heeft zijn eigen bezondere kleurkenmerk. Zo is er diep rood, roze, geel en wit grijs te herkennen. Erosie (doordat het zo zacht gesteente is) heeft de rest gedaan. Mooie vormen met glooiende lijnen. Hier en daar zijn nog rotskerken te vinden. Eén hele mooie waar je mooie boog en toog constructie kan zien. Doordat deze kerk zo hoog ligt is er ook weinig vandalisme. Hoe lager je komt des te meer namen in de muren zijn gekrast. Na een volle dag in de valleien hebben gelopen, lopen we naar Çavusin waar we de taxi nemen richting hotel.

We hebben de groene toer geboekt. Die brengt ons met de bus naar de vallei van Ihlara en naar de ondergrondse stad (Derinkuyu) die we graag willen bezoeken. In de hoogtij dagen woonden er naar schatting 25.000 mensen onder de grond. Nauwe gangen met ruime ruimtes er achter. Het beveiliging mechaniek om de entree gangen af te sluiten is simpel slim. Ze hebben de gang nauwer gemaakt en kunnen dit daarachter (in een wat grotere ruimte) dan met een ronde steen de ingang blokkeren.

De kloof is anders dan we gezien hebben. Het gesteente is anders. Harder. Ook hier zijn diverse rotskerken te bezoeken.

Ook bij deze trip behoort het bezoek aan een notenzaak en een juwelier.

Dan gaat alweer de laatste dag in hier in het prachtige Capadocië. Ons hotel zet ons al aan het begin van de "love valey". Een mooie route die weer langs andere kleuren rotsen en feeënschoorstenen brengt. Het is genieten van de mooie omgeving.

We hebben het getroffen hier. Het hotel Panoramic Cave Hotel was erg vriendelijk en behulpzaam. En gaf ons goed advies wat wel en niet te doen. Mooie sfeer volle kamers tegen een goede prijs. Een aanrader.

gina

Hoi Joep, zo wat een pracht reis heb je weer onder nomen en veel gezien,
Theo zegt al zo job wil ik ook wel hebben (jaloers).
Wanneer ga je Ierland eens ontdekken.Dat is ook geweldig mooi, nou ik wacht je volgende trip weer af. Groetjes ook aan je ouders.