joeps travel.reismee.nl

Sierra maestra

Sierra Maestra & Baracoa

Het is een lange rit naar Sierra Maestra. Een hele dag zijn we onder weg om in de avond aan te komen in de bergen. Het hotel ligt gelegen aan het einde van de weg in een valleitje.

Het is een rustige omgeving in de natuur. Even relax en weg uit de drukte van de stad. Aan de muziek ont kom je niet. Bij aankomst staat er al een bandje te spelen met het liedje die je over hoort, en langzaam je neus uit komt.

In de ochtend maken we een wandeling in de omliggende omgeving. Kleine boederijtjes, met kleine koffie plantages en fruitbomen. In de middag krijgen we les van onze gids over de geschiedenis van Cuba. Van de overwinning op de Spanjaarden, Ché, opkomst van Fidel en de Socialistische revolutie. Abel (gids) kan het goed vertellen. Helaas moet ik af en toe erg veel moeite doen om wakker te blijven.

Daarna borrelen bij de galerijen op de trappen. Rum en cola hoe kan het ook anders.

Als kerstavond diner hebben we kalkoen in zijn geheel gebraad. Niet zo goed als thuis natuurlijk, maar voor mij is het jaren geleden dat ik met kerst kalkoen heb gehad. En voor even dwalen de gedachte terug naar vroeger waar we met kerst kalkoen aten om daarna ruw verstoort te worden om de salsa te doen. Ach waarom ook niet het is kerstavond!

Op naar de volgende stad...

In Baracoa zitten we voor een verandering in de stad. Helaas dan wel weer op een de enige heuvel in de stad. Het is een wat ruigere stad en wat onvriendelijker. Dat is jammer maar niks aan te doen.

Met een paar mensen hebben we besloten om de tafelberg van Cuba te gaan beklimmen. De "El Yunque" een klim van 8 km heen en terug.

Het heeft de laatste dagen wel wat geregend maar nu is het droog en de voorspelling zijn gunstig.

Helaas wordt ik waker door de regen. Ai dat is een tegenvallertje. De klim gaat wel door maar wordt modderig. Van die rode klei smeurie.

Na een kleine wandeling komen we aan bij de rivier. Er is geen brug te bekennen. De enige mogelijkheid is om hem wadend te door kruisen. Schoenen, sokken en broek uit en gaan met die banaan, in de hoop dat je blijft staat en niet onderuit gaat zodat alles nat wordt inclusief camera en al. Met wat instructies van de gids komen we door de stroomversnelling heen. Waarbij het diepste punt midden bovenbeen is. Tijdens de doorkruising valt er weer een buitje. Dat maakt het lastig om te zien waar je je voeten neer moet zetten.

Als we weer aangekleed gaan de hemelpoorten open en valt er een tropische stortbui. Onder het afdakje van een boer maar even schuilen. In zijn schuurtje krijgen we uitleg van de lokale gids over de diverse werktuigen die er staan. Klinkt mooier dan het is, het zijn er maar twee. Een suikerriet dorser en een kokosnoot kliever om de buitenste scheel van de kokosnoot te verwijderen.

Na een half uurtje begint het minder te regenen en we gaan weer op pad. Eerst lopen we door de cacaou bomen waarbij de vruchten verschillende kleuren hebben. Als ze geel zijn, zijn ze rijp en kunnen ze worden geoogst.

Het eerste stuk is prima te lopen. Wat drasserig en modderig, goed te doen. Het tweede stuk daarin tegen is stijl berg op en erg modderig. De berg op gaat prima. Uiteindelijk bereiken we de top van de tafelberg. In tegenstelling wat je zou verwachten is het geen plateau maar een richel. Het uitzicht is wijds en kunnen vanaf hier de zee en de uitmonding van diverse rivieren zien. Ver kunnen we niet. Op een kleine plek na, is het dicht begroeid.

De afdaling is veel zwaarder dan naar boven toe. Het is glibberen en glaberen, met grote afstappen die je moet maken. En de dikke plakken rode klein en het soppen maakt het er niet makkelijker op. Uit eindelijk bereiken we de middenstop. Hier heeft een boer zijn verse fruit uitgestald. Voor één CUC mag je zoveel eten als je wilt. De grapfruit is heerlijk. Niet zo zuur als in NL. Beetje zoet zuur en perfect sappig.

Helemaal beneden wacht ons nog een vers gemaakte warme chocolade melk, gemaakt van de lokale bonen.

In de avond eten we bij lokalen, die voor ons lokale gerechten hebben gemaakt en een op hout gebraden speenvarken. Wat wil een mens nog meer.....

gina

geweldig weerom te lezen Joep en nog de beste wensen voor 2016 van Theo en mij gr aan je ouders en ook voor hun de beste wensen