joeps travel.reismee.nl

Uien met een glimlach - gastblog door Flora Koning

Uien met een glimlach - gastblog door Flora Koning

We zijn op weg van Kisoro naar Lake Mburo en rijden iets ten noorden van Kibare door een vruchtbare streek. De graanschuur van Oeganda, kun je zeggen. Als de landcruiser stopt komt er een zware uien lucht de auto inwaaien. Van overal komen mannen en vrouwen met uien in plastic teiltjes en manden op onze auto af. Naast de auto staat een klein meisje in roze jurkje aan met een kettinkje met blauwe kraaltjes om haar hals en in iedere hand een plastic tasje met uien. Waarschijnlijk heeft haar moeder van morgen in haar eigen tuintje de uien geoogst en haar dochtertje op pad gestuurd, om deze te verkopen en zo een bijdrage te leveren aan het onderhoud van de familie.

Ze kijkt hoopvol naar ons, maar als de deuren aan onze kant dicht blijven, loopt ze enigzins teleurgesteld, maar gelaten weg.

Dat kan ik niet laten gebeuren en loop haar achterna. Ik koop 1 zakje uien van haar - 2000 shilling (=0,65 cent). Wat ik er mee ga doen weet ik nog niet. De douane op Schiphol zal niet blij zijn en mijn vuile was ook niet. Maar ik word beloond met een stralende glimlach en het kopje van het meisje staat voor eeuwig in mijn herinnering gegrift.

Flora Koning - 3 januari 2015 Oeganda.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!