joeps travel.reismee.nl

Kandy

Kandy- 17&18 We mochten wat uitslapen, 8:45 vertrek richting Kandy. Als eerste gaan we naar de caves tempels van Dambulla, waar verschillende buddha beelden staan opgesteld. De meeste komend uit de vijfde eeuw. Vijf van de 80 groten zijn te bewonderen voor de muur schilderingen en buddha. Je zou verwachten dat je naar beneden moet lopen, maar hier moeten we wat klimmen en meer dan 300 treden. Hierna door voor lunch en een bezoek aan de kruidentuin die hierbij gelegen is. Uitleg over het verschil in witte, rode en zwarte peper. Maar ook kaneel, chocolade en cocaïne (de medicinale werking). Hierna krijgen we nog uitleg over de verschillende kruiden tegen welke kwaal gebruikt kan worden. Er is ook gelegenheid om een kleine massage te nemen. En daar zeggen we geen nee tegen natuurlijk. Uit diverse hoeken kwamen ze aangelopen. Zeker een aanrader om te doen. En ja ze doen het goed. Maar....... Daarna door naar de winkel om er uit te gaan. En ja dus ..... Ik zeg niks meer. Tegen de klok van drie rijden we kandy binnen. En we overnachten in een koloniaal hotel. Ruim kamers en alles flink in de boenwas. Heerlijk duikje genomen in het zwembad om vervolgens in het zonnetje op te drogen. We bezoeken nog de Dalada Maligawa (tempel van de tand) Hier wordt de hoektand bewaard van buddha. Mooi gebouw en redelijk wat pracht en praal. Op gezette tijden gaan de deuren open om te kunnen offeren. Tijdens de opening is er ook een drumceremonie. Maak van dit alles een mix in combinatie met heel wat toeristen en mensen die willen offeren, dan kan je niet anders stellen dan dat het erg druk is. Je hebt zelfs een fast line. Grappig. Van de casket zelf (zeven dozen in één) van goud versierd met edelstenen heb ik niks gezien. Te druk. Eef heeft voor ons een gezellig restaurant uit gezocht, slightly chilled aka bamboo restaurant, gelegen halverwege een heuvel met uitzicht op de stad, sky line, van Kandy. Lekker gegeten hier en tot in de late uurtjes door gefeest op heerlijke techno muziek. Super. Gelukkig hebben we een vrije dag. Die zeker na het feestje van gister avond goed uit komt. Rustig ontbeten om daarna de stad te verkennen en ook de markt. Naast de kleding veel vis en diverse groenten. Keurig gerangschikt aangeboden. Ook hier kauwen ze op de betalnoot. Maar ook pruimtabak. Niet mijn favoriet. Het is net of je shag in je mond hebt. Dan is die noot toch beter. Heerlijk struinen in de diverse winkeltjes. Met kleding is het wat lastiger. Normaal in NL heb ik L maat hier zit je op XXL. En daarvan hebben ze meestal niet meer dan 1. Maar spot goedkoop dat weer wel. Aan het einde van de middag nog een ayurvedic behandeling. Heerlijk relax. Prima massage om te eindigen in een soort van stoomkist. Waarbij alleen je hoofd buitenboord is. En super heet. Dat hoefde van mij niet zo. Morgen gaan we richting de bergen.

gina

wat geweldig wat je allemaal ontdekt en een grandioos mooie omgeving. Heb je geen last van een te hoog vochtigheids gehalte Joep?