joeps travel.reismee.nl

Fox Glacier

Foxer Glacier - weheka township

We rijden via Motueka waar we 2 nachten verblijven. Hier bezoeken wij het wel bekende Abel Tasman National Park. Geen groot park maar wel een heel bekende toeristisch park. Wel een mooi park!

Onderweg met de boot kom je langs de split apple rock en seal rock waar een zeehonden kolonie is. En dan een wandeling terug naar de bus.

In Fox Glacier staat de helihike op het programma. Deze staat gepland tegen het einde van de ochtend. Relax dus en uitslapen. Eitje met spek gemaakt in de kleine keuken. En ja wederom mooi weer. Beter kan eigenlijk niet. Helaas begint het toch tegen de einde van de ochtend toch wat dicht te trekken. Wat uiteindelijk voor regen in de avond gezorgd heeft. Maar daar hebben we geen last van gehad. Gelukkig.

De vlucht was mooi, maar kort. We hadden een zelfde helikopter als naar White Island alleen nu wel helemaal vol.
Het is wel een unieke ervaring als je weet dat dit een van de weinige gletsjers is die nog aangroeid en ook circa 1200 boven zeeniveau staat en de verplaatsing van de gletcher een halve meter per dag is.

Met de heli wordt je op de gletcher afgezet. Hier staat de gids te wachten die ons meeneemt over de gletcher. Het is geen echte hike maar meer een site seeing tour. Mooie blauwe sneeuw/ijs. En met crampons loop je over het ijs.
Ook zijn er natuurlijke holen en gangen ontstaan die van een schitterende blauwe kleur zijn.
Een super ervaring. Nieuw Zeeland blijft genieten.