joeps travel.reismee.nl

Roturua

Rotorua

Onderweg naar Rororua bezoeken we nog het wel bekende toiletgebouw in Kawakawa die ontworpen is door de oostenrijker Hundert Wasser. Het gebouw heeft veel weg van Gaudi door het gebruik van veel natuurlijke materialen.
Helaas krijgen we snel daarna een zachte band. Safety first, dus maken we maar een noodgedwongen koffie stop van. In de band bleek een schroef te zitten. Al met al een vertraging op gelopen van twee uurtjes. Ach het is vakantie.

In de middag staat het bezoek aan Hobbiten op het programma voor een deel van de groep. Dit is de film locatie van lord of the rings en de hobites. Leuk en grappig om te zien maar erg toeristisch.

Tegen de avond komen we aan in Rotorua, bekend om zijn vulkanische activiteiten in het gebied. En ja helaas stinkt het plaatselijk heel erg naar rotte eieren. Snel wat anders aan en dan op naar de volgende bus om te gaan kijken naar een show over de Maori cultuur. Met daarbij ook de bekende haka. Een avond vullend programma met uitleg over de cultuur, zang en dans.

En dan is het zover. Een schitterende dag met een strak blauwe hemel. Mooier kan eigenlijk al niet.
Maar jawel het kan nog mooier.
Vandaag een helicoptertour naar de active vulkaan op White Island met volcanic air safaris. White island ligt op circa 49 kilometer voor de kust van Rotorua. Het is door vulkanisch activiteiten ontstaan en de vulkaan is nog steeds actief.
Het eilandje is in prive handen en destijds gekocht voor 1 NZ dollar. De bedoeling was om er sulfaat te delven. Helaas bleek het sulfaat van niet al te besten kwaliteit. En rond 1850 is er een grote uitbarsting geweest die de fabriek heeft verwoest, toen is er besloten de fabriek niet meer te herbouwen.

Het is de eerste keer voor mij in een helikopter. En het is super. We vliegen eerst naar een lodge om daar een fotograaf op te halen die mee gaat. Zodoende maken we een omweg en zien we ook mt Tarawera volcano, hells gate, waimagu thermal valley. Helemaal top. Zeker mount tarawera is top om vanaf bovenaf te zien. Je kijkt zo in de rode krater. Deze vulkaan was voor het laatst actief in 1886. Na wat spectaculaire bochtjes en uitzichten vliegen we door naar white island. Geland op het eiland krijgen we helmen en gasmaskers uitgereikt. De piloot leidt ons rond over het eiland. Het geeft een super kick om aan de rand van de actieve vulkaan te staan.
Na anderhalve uur over het eilandje gebanjerd te hebben, is het weer tijd om in de helikopter te stappen. Onderweg zien we nog grote groepen dolfijnen.
Een super ervaring met volcanic air safaris. Goede piloot maar ook een uitstekende gids.

Op het terras even bijkomen. Om daarna terug te lopen naar het hotel om de dag af te sluiten in de warmwater bronnen. En in de avond naar de première avond van hobbits 2.
En natuurlijk hoort daarbij nog een afsluitertje bij van deze spectaculaire dag.