joeps travel.reismee.nl

Wellington

Wellington - hoofdstad

Betijds in de ochtend verlaten we Whakapapa village om met een paar stops aan te komen in de hoofdstad van Nieuw Zeeland Wellington. Hier nemen we ook afscheid van onze chauffeuse Kate. We blijven twee nachtjes en gaan dan naar het zuidereiland toe.

Wellington wordt ook wel Windy WellyWood Wellington genoemd. Enerzijds vanwege de hoeveelheid wind die het dan ook koud maakt. En de stad ligt op een breuklijn. Dus de kans op een aardbeving is relatief groot. De naam WellyWood komt door de filmindustrie die in de jaren 60 wellington als decor is gaan gebruiken.

Een markant gebouw van Wellington is het parlementsgebouw. Het gebouw is geheel opgetrokken uit hout. En het is het grootste houtengebouw van het zuiderlijk halfrond. Als je er naar kijkt dan lijkt het of het net van steen is, dit wordt veroorzaakt door de kauri houtsoort. Een goed stukje meesterwerk onderleiding van Sir Basel Spence tussen 1969 & 1980. Door het gebruik van de Kauri hout, (destijds goedkoper dan beton) is renovatie of onderhout zeer lastig doordat de kauri boom beschermd is.

Het Te Papa museum is een beleefmuseum in één. Je kan hier de gevolgen zien van de aarsbevingen, vulkaan uit barstingen. Maar ook over de maori cultuur. En de geschiedenis van nieuw zeeland.

Genoeg gelegenheden om hapje en een drankje te doen.

En dan wordt het tijd om de tas te gaan pakken en klaar te gaan maken voor de oversteek naar het zuidereiland.