joeps travel.reismee.nl

gastblog Tongariro door Hanny

Tongariro National Park.Gastblogger en reisgenoot: Hanny

Op een heldere zaterdag 14 december lopen we de Tongariro crossing. Een ruim 19 km lange trail door een actief vulkaanlandschap. Het Tongariro national park staat op de Unesco lijst van werelderfgoederen en hier domineren 3 actieve vulkanen het ruige landschap: mount Tongariro, de eeuwig besneeuwde Ruapehu en Ngauruhoe. De laatste is beroemd geworden als Mount Doom uit Lord of the rings.

De dagwandeling wordt een van de mooiste van de wereld genoemd. Een must do! En we hebben alweer mazzel: zonnig, droog en weinig wind.Tegen 8 uur beginnen we met 11 reisgenoten aan de tocht. Een rustig beginnetje totdat we onderaan de devil's staircase staan. Oef, de stijging van totaal 800 meter begint hier. Via hoge houten traptreden gaat het gestaag omhoog tot we onderaan mount Doom staan. Imposant. Zeker omdat 4 van ons de krater gaan beklimmen: Steil omhoog door het losse gruis. Drie stappen omhoog doen en 2 stappen zakken in het gruis. Een pittige extra trip van 4 uur inclusief rondje rond de kratermond. Met 7 lopen we door via de 'eenvoudige route' en steken een oude krater over, een droge vlakte.Aan het einde hebben we geweldig uitzicht over de 3 vulkanen. Uit spleten in de grond ontsnapt stoom. Er is hier continu activiteit onder onze voeten... Na een korte pittige klim hebben we een nieuw aaaah en ooooh uitzicht op de Red Crater, een groot helderblauw meer en 3 glinsterende Emerald lakes. Wauw! En rondom een weids uitzicht over het bijzondere landschap. Een ultiem kodakmoment.

Bij de afdaling naar de lakes is het goed opletten. We dalen vrij steil af in losse steentjes over een tamelijk smalle bergkam. Bij het grootste emerald lake hebben we de lunchbreak, even bijkomen.Vanaf hier steken we weer een vulkaankrater over en beginnen aan een lange afdaling van totaal 1200 meter. Steeds achterom kijkend en nog maar een foto nemen, en nog een, en nog een....Zigzaggend gaat het naar beneden waarbij we nog steeds op verschillende plaatsen stoom uit de bergen zien komen. De laatste 1,5 uur is het flink doorklunen om de bus te halen. Na 8 uur klimmen we in de bus om in het Skotel alpine resort in Whakapapa village met een welverdiende bier/sauvignon blanc te toasten op een onvergetelijke tocht.Verstuurd vanaf mijn iPad