joeps travel.reismee.nl

Bay of Islands

Bay of islands - Paihia

We vertrekken via de Auckland bridge naar het noorden toe. Onderweg gaan we verschillende stops maken om kennis te maken met de Maori cultuur.

Onderweg rijden we al snel over en tussen de heuvels/bergen. Prachtig landschap. Met hier en daar een dorpje of een huis. Op de heuvels grazen de koeien en (hoe kant het ook anders) de schapen. Onderweg krijgen we van Evelien, de reisleidster, verschillende excursies voorgeschoteld waaruit we kunnen kiezen. I.v.m. de kerstperiode moeten we betijds onze keuze maken.

De eerste stop is bij Kauri museum in Matakohe. De Kauri is een boom, die hier groeit. Helaas is er door de loop van de eeuwen veel gekapt en er zijn niet veel bomen meer over. Kauri is een van de beste houtsoorten ter wereld. De stam verschaft foutloos hout met een rechtlijnige nerfstructuur. Echt een mooie houtsoort. En de boom zelf heeft iets weg van een baobab boom. Het is de eerste keer dat ik meemaak dat er een museum is voor een boom. Maar wel een interessante museum.

Voor de Maori heeft de boom (kauri) een spirituele waarde. In Tana Mahuta staat de grootste levende Kauri de Tane Mahutta "heer van het woud". Hij heeft een diameter van 4, 4 meter en de eerste tak begint op 17, 7 meter. En is nu ongeveer 2000 jaar oud. De uitleg over de cultuur wordt gegeven door Bill een echte Maori. Spirtuele woorden en woorden die je tot nadenken zet worden verteld. Prachtige man. Die rijkvol kan vertellen en met humor. Een kleurrijk verhaal, en waar het op neer komt is dat alles met elkaar samen hangt en wij de sleutel zijn tot alles.

Tegen de avond komen we aan in Paihia. Een dorpje aan de kust, georiënteerd op toeristen.

Na een rustige ochtend, beetje uitslapen, relax ontbijten in het dorp, is het tijd om wat te gaan doen. Een wandeling naar naar de watervallen van Hahuru.
Het pad er naar toe loopt door het bos en de mangrove bossen om zo uiteindelijk bij de watervallen te komen. Aan de andere kant wacht op ons wat versnaperingen. Hier stappen we over op een twee persoons kajak om weer terug te gaan naar de kust. Het is net hoog tij geweest dus het is een beetje sit back and enjoy. Ik dacht dat ik een goed kajak maatje had uitgezocht, maar ze kreeg het idee om naar de waterval te pedelen en dan door de stroming mee te laten voeren. Erg grappig tot dat er een waterbinnen kwam. Een zeiknatte broek dus.
Het is heeeerlijk peddelen tussen de mangroven bossen, genieten.
Onderweg wilde oesters oppikken om aan land open te maken. Verser dan vers kan het niet.

En als afsluiting van de dag lekker relax in de hot tube.

Om in de relaxe sfeer te blijven heb ik gekozen voor een zeiltocht op zee. In de ochtend staat er nog weinig wind. Eerst moet het vaste land opwarmer om de zee wind aan te trekken. Het eerste stukje doen we op de moter en het is prachtig weer. Onder weg komen we dolfijnen tegen die zelfs af en toe naar de boot komen. Tegen de klok van twaalf leggen we aan bij een eilandje. Vanaf de boot de zee in om naar het strand te zwemmen. Je kan via een pad naar de andere kant van het eiland toe lopen. Overal hoor je vogels en aan de andere kant een perfect uitzicht. Het lijkt of het zo uit een reisbrochure is gekomen. Prachtig met veel bloeiende bloemen een smaragd kleurende heldere zee, in de verte een groen eilandje met goud kleurig zand.
Aan boord is inmiddels de lunch voorbereid. Met de zelf meegenomen wijn maakt dit tot een bijzonder moment in een bijzondere omgeving.
In de middag is de wind opgestoken en zeilen we tussen de eilanden door. En aan al het goede komt een einde dus bij deze trip ook. We sluiten de trip af op het terras aan de haven in Russel. Om aan het einde van de middag terug te gaan met de ferry naar Paihia.

Morgen een reisdag naar Rotorua. En in Rotorua ga ik wat speciaals doen. Hoop dat het de moeite waard is.