joeps travel.reismee.nl

Amman en de dode zee

Amman

Jordanië, een land die al langer op het lijstje staat, en nou ontdekt kan worden.

Correctie; zoals ik in het vorige verslagje had gezet dat Ceaser en Cleopatra hier zijn geweest is dat toch niet helemaal zeker. Ceasar dikke kans met de romeinse werken. Wellicht dat gezellige Erika Terpstra er naast zat.

Maar goed. Aan het begin van de avond vliegen we via Rome naar Amman om te landen in de vroege ochtend. Amman airport kolossaal. Heel veel marmer. We worden opgewacht door iemand van de reisleiding. Die onze paspoorten inneemt om deze collectief te stempelen. En wij door fe douane zonder paspoort naar de tassen. Deze lagen al keurig op de band te draaien. Buiten staat onze gids van deze week al te wachten en krijgen ook onze paspoort weer terug. Op naar het hotel, waar we rond half vier aankomen. Morgen om negen uur weer in de bus.

Even nog paar uurtjes slaap proberen te pakken.
Zz..... en het gebed wordt aangevangen. Dan maar op de andere kant. Zzzzz.

Een mooi ontbijt buffet staat voor ons klaar. Vandaag diverse items op het programma. Met de bus eerst naar Jerash. Waar de romeinse tempels en theater te zien zijn, wat er van over is dan of wel niet hergebruikt is in die tijd voor andere goden en Grieken. Want hiervan zijn ook invloeden van te zien. Onze gids verteld uitgebreid hierover. En zekers verdienen ze respect hoe ze die bouwwerken destijds gebouwd hebben en al staan er nu nog maar een aantal zuilen, dat die ook nog staan.

Daarna, op weg naar de dode zee. Diepste punt van de wereld (-410 meter). Na een lange weg naar beneden zijn we er. Snel daar de lunch naar binnen gewerkt om kleden en " dobbere" maar. Aan de overkant is Bethlehem en jareuzelahem te zien. Althans je ziet vaag iets maar later als we terug rijden is Israël beter te zien.

Het is een apart gevoel. En ja je blijft echt drijvel. En met een beetje sturing lukt het ook om als een dobber rechtop te staan in het water. Het water is echt heel zout. Heel begrijpelijk dat er niks leeft op een paar bacteriën na dan. Maar verder verbaasd het mij wel weer dat je ook geen enkele boot(je) ziet.

Nog even nagespoelt in het zwembad opdrogen en dan gaan we weer.

In de bus even tukken en snel rijden we Amman weer binnen. We bezoeken de c
Oude citadel van Amman. Zonnetje begint al rustig te zakken en hebben een mooi uitzicht over een gedeelte van de stad. Daarna bus in en lopen we nog doir de oude stad van Amman. Veel goud winkeltjes en veel bling bling.
Met de taxi terug naar het hotel om in de buurt een falaffel te eten voor een euro.

In het hotel hebben ze ook nog een zwembad op het dak. Maar helaas die is leeg en de bar? Is donker. Dan maar in de lobby een biertje drinken. Heerlijk na zo'n zon overgoten dag.

Morgen naar Petra toe met diverse stops onderweg.

Voor nu oogjes dicht, snaveltjes toe zoals Meneer de Uil zegt