joeps travel.reismee.nl

Bagan

Bagan - oud en nieuw

Op naar Bagan, waar meer dan drie duizend tempels en stupa's staan op de vlakte staan. En één van de bekendste fotogenieke gebieden van Myanmar.

Eerst gaan we met een eigen bus naar het busstation van Mandalay. Hier staan kleine busjes tot grote luxe toeringcars. Even wachten maar tot onze bus met gereserveerde plaatsen voorrijd. De expresbus van Mandalay naar Bagan is, wat voor ons een toeringcar is. De bus zit helemaal vol, grotendeels met toeristen. Onderweg worden er nog een aantal mensen opgepikt en die nemen plaats in het gangpad op een plastic peuterkrukje. Even wat slaap inhalen en al snel zijn de ogen dicht.

De rit gaat vlot. Bij de ingang van het bagangebied wordt de staande gehouden en alle buitenlanders moeten de bus uit om een kaartje te kopen. Wij blijven netjes zitten, wat enige verwarring schept. Onze gids haalt de kaartjes namelijk. Op het plaatselijk busstation stappen we over op een andere bus. Hier krijgen we te horen dat we in een ander hotel zitten. We zouden al in een ander hotel zitten dan oorspronkelijk, maar ach het is oud jaar en we zien het wel.

Net buiten nieuw bagan ligt het hotel. Volop wordt er nog gezaagd, gespijkerd en gesmeerd. Het hotel heeft nog geen naam en ook geen wifi(das jammer). Maar verder ziet het er luxe uit en sfeervol. Later blijkt dat het hotel aan het proef draaien is en pas een week open is. Het is ons nog niet geheel duidelijk of het hotel nu gesloopt, geheel nieuw of dat het zwaar gerenoveerd is. Veel is nieuw en ziet er mooi en fraai uit.

We besluiten dan ook maar om bij het zwembad te gaan liggen en te genieten van de omgeving, service en van de lokale rum.

We eten bij de Italiaan/chinees/thai. Duurt een beetje lang maar dat maakt niet zoveel uit. De avond is nog lang.

Er wordt nog wat vuurwerk gescoord bij een lokaal huis en dan gaan we op zoek naar een feest.

We stoppen bij een lokaal restaurant waar de muziek buitenstaat en speeld. Op het terras zit een groep Italianen.

Eerst maar naar binnen om op te warmen. Snel worden er twee lange tafels naar binnen gesjouwd, handig want dan is er buiten meteen ruimte om te dansen. Er gezellig werd het. Ook de lokale deden mee nadat we eerst een hele poos door tig mobieltjes zijn gefimd. Bier en rum cola vond bij iedereen gretig aftrek.

Op nieuwjaarsdag om acht uur de excursie over Bagan. Oef even wakker worden. Het gaat redelijk tot het einde van de excursie. Maar dan begint de warmte en te weinig slaap zijn tol te eisen. Met cola, chips en een banaan redt ik het tot het hotel.

De tempels en de omgeving zijn prachtig. Er zijn in de eerste eeuw werkelijk kunststukjes geplaatst. Helaas wel jammer dat er slecht wordt gerestaureerd. Bij sommige gerestaureerde werken zie je dat de nieuwe bakstenen al afbrokkelen of los komen.

Maar ook positieve dingen. Zo zijn veel tempels aan de binnenzijde wit gekalkt door gelovigen en dat wordt nu weer verwijderd en er komen prachtige muurschilderen te voorschijn. We hebben de Thathy inyu (hoogste tempel), Shwwguggi tempel (goed voor sunset), Anande tempel (mooi boedha beeld als je dichtbij staat boedha heel serieus kijkt en als je tien meter er vanaf staat boedha een lach heeft)., Gubyaukgyi tempel (muur schilderingen), Manuha tempel en de Nan Paya (mooie steenhouwers werk).

In het hotel besluiten we eerst maar eens te relaxen aan het zwembad en een uiltje te knappen. Met de rest afgesproken om tegen drie vier de fiets te pakken en daarna de zonsondergang te gaan bewonderen op één van de tempels. We pakken de fietsen van het hotel. Dit zijn lage chinese nieuwe fietsen in het paars met een mantje. Het Fietst voor geen meter voor lange mensen. Maar we komen vooruit en hebben lol.

Zonsondergang is prachtig mooi. Zeker als de zononder is en het wat rustiger wordt. Geeft de omgeving met al zijn tempels, de oranje gloed, rook van vuurtjes en de avond nevel tussen de bomen en net er boven, een indrukwekkend beeld. Terecht dat Bagan op de wereld erfgoedlijst staan. Daarna op weg naar old Bagan en belanden bij ern restaurant net buiten de stadspoort. Heerlijk lekker eten. Sweet &sour duck.

Daarna terug naar het hotel. Met lampjes op het hoofd lukt het aardig om te fietsen en bezweet komen we weer terug in het hotel. Nog een frisje en dan naar bed, want morgen gaan we de zonsopkomst zien. Oef weer vroeg het bed uit.

Om vijf uur gaat de wekker en we zijn met z'n zessen om half zes op pad. Het is fris en vochtig. We pakken de chinese fietsjes weer en hobbelen zo naar de sunset pagode. Komen mooi op tijd aan en het is niet zo druk gelukkig. Als eerste ontbijt een cakekje.

Het heeft iets mysterieus als je zo uit kijkt over de vlakte met al die tempels en pagodas. Zeker in combinatie met de ochtend nevel. Langzaam ontstaat er een warme oranje gloed aan de horizon, gevolgt door een rode gloed. En ineens zie je de warme vuurbal te voorschijn komen. En dan gaat het snel. De zon klimt in een rap tempo. Het is genieten van de eerste ochtend stralen.

We besluiten rustig aan terug te fietsen naar het hotel voor het ontbijt met croissantjes. Jamie, en een welkome afwisseling voor de toast.

We maken een rustige dag van en al snel liggen we bjj het zwembad. Lunche in het stadje in nieuw bagan.

In de middag gaan we lopend op pad richting de grote rivier. De bedoeling is om met een bootje de rivier op te gaan om daar de zonsondergang te zien, maar het loopt anders. We zitten eigenlijk op zo mooi punt dat we blijven plakken en met een biertje in de hand de zonsondergang bekijken.

Morgen weer op pad naar de shan regio wat grenst aan Thailand, China en Laos.