joeps travel.reismee.nl

Mandalay

Mandalay

Mandalay 28 dec.

We zijn wat later weg gegaan uit Pyin U Lwin. We hadden een mooi hotel en er was genoeg te beleven in de stad. Mooie botanische tuin wat weg had van een gedeelte van de keukenhof inclusief chinesen of koreanen. Maar ook schitterende orchideen. Plaatjes.

Met zeven taxi's (zonder gordels haha) op weg in colone naar beneden naar Mandalay.

De start was wat minder. We zitten verdeelt over twee hotels die minimaal vijf kilometer uit elkaar liggen. En het hotel waar ik in zit (verder een heel goed hotel - mandalay swan hotel) beschikt net niet over internet. Dus onderling communiceren en afspreken lukt niet echt. We hadden met een stel afgesproken bij de clock tower. Heel andere kant op voor beide. De overgang van een kleine naar een drukke stad is even slikken. Taxi scoren is lastig. Maar goed. Na een tijd gewacht te hebben zijn we met z'n drieen de avond markt opgelopen, en hebben lekker gegeten aan een markt kraampje. Bier is duurder dan het eten. Helemaal fantastisch hoe dat gaat.

Op de terug weg hebben we na een tijdje twee riskja te pakken gekregen. Redelijk engels pratend de weg terug. Ze wilden ons wel gidsen de volgende dag. Dat aanbod hebben we aangenomen. Niet wetend wat voor heerlijke schitterende dag zou worden. Afijn.

Negen uur vertrek van het hotel en ze waren met ze drieen dus ieder had een eigen riskja. Helemaal top.

Eerst naar de golden leaf. Hier wordt bladgoud gemaakt met de hand. Ja met de hand vanuit een klompje goud. Kan je het je voorstellen. Daar heb je spierballen voor nodig en dat hebben ze wel. Al zijn ze nog zo slank. Het ondergaat een aantal bewerkingen, stappen dat is beter. Alles bij elkaar is het 6 uur hameren om uit eindelijk zodun te worden dat het zweefd door de lucht. De laatste stappen liggen de goud blaadjes in een bamboe velletjes boek van ongeveer vijf centimeter dik. En maar hameren er op. Daarna wordt er door dames de velletjes omgeplakt op een vierkantje van ongeveer 2,5 cm. Die vierkantjes wordt weer door mensen gekocht om boedha mee te bekleden.

Daarna door naar de jade shops. Prachtig spullen wat ze ervan kunnen maken.

En dan op weg naar de eerste tempel van velen vandaag. De shwe in bin kyaung tempel gemaakt van teak hout in 1895. Gewoon weg schitterend en een serene rust wat het uitstraalde. Je werd er stil van. Mooie gedetailleerd en niet toeristisch. Een pracht.

Schoenen weer aan en weer door op naar de volgende wijk waar de Mahamuni tempel staat met een vier meter hoge boedha en één van Myanmars beroemste tempel. Aan de andere kant van de tempel zitten de steenhouwers die alles kunnen maken vanuit wit marmer. Dat is ook te zien. Zelf de straat en de bomen zijn wit. Ze werken vooral op bestelling voor Singapoor. Ook hier zie je al veel chinese genoemde shops net zoals het bij het jade. Maar daar een andere keer meer over.

Dan opweg naar een ander juweeltje. Een hout shop. Nou heb ik er menig gezien in de landen die ik reeds eerder bezocht heb. Maar deze sloeg alles. Stel je een oud antieke boedha voor bijvoorbeeld, zij maken dat uit nieuw. Zo echt dat het niet te onderscheiden is. Zelfs onze drivers zeiden, als we wat kopen vraag om een bon want die heb je echt nodig bij de douane. Maar ook schitterende poppen en wandkleden. Maar goed dat er een bagage limiet is in het vliegtuig en dat ik stom toevallig mijn grote geld had achtergelaten in het hotel anders was ik zeker voor de bijl gegaan. Buiten stond er een groot hout snijwerk beeld van 1,5 mtr hoog bij 2,5 mtr gemaakt voor iemand uit singapore. Zo detaillistisch mooie grote vissen, herten, slangen enz enz. Hier hadden zes man vier maanden aan gewerkt.

Lunch was in echte lokale restaurant. En voor het eerst geen engelse kaart. Spot goedkoop en lekker.

In de middag hebben we een aantal pagodas en tempels bezocht tussen het paleis en Mandalay hill. Een stuk toeristischer meteen. Zeker op Mandalay hill waar boven op ook nog een schitterende pagoda staat. De sunset is erg mooi daar. Die je samen bekijkt met busladingen andere toeristen. Beste is gewoon per trap te gaan en de meer dan 1100 treden weg te stappen. Onderweg zijn er ook mooie uitzichtpunten en tempels in overvloed.

Morgen moeten we weer zelf aan de bak en gaan we fietsen over en door het platteland.