joeps travel.reismee.nl

Trekking 24&25 dec

Trekking 24&25dec

Trekking 24&25dec

Op tijd weg uit hsipaw om met de lokale bus een aantal dorpen terug te gaan. Circa een uur rijden. Ook al nemen wij de meeste plaatsen in en ligt ons bagage op het dak en kan altijd nog meer bij.

Eerst droppen we onze grote bagage bij het volgende quest house waar we eerste kerstdag in de loop van de dag weer terug komen. Ook pikken we hier onze trekking gids op (9-9 in het engels, hier een veel voorkomende naam), en we stappen over op twee tuk-tuks die ons een eind op weg helpen. Of het te maken heeft met dat we een grote legerbasis passeren weet ik niet. Het schilt wel een aantal kilometers berg op.

Eerst gaat het een beetje op en neer, daarna zwaar berg op. Sommige stukken in de schaduw maar hele grote stukken in de zon. Snel is het shirt drijf nat. We passeren diverse dorpjes. Waar zij naar ons staan te kijken en wij naar hun. Af en toe wat verlegen maar over het algemeen heel spontaan. Leuk. Lunch is ergens boven in de bergen. Noedel soep. Smaakte zeer goed. Daarna door. Diverse berg kammen over om uiteindelijk rond half vijf in het dorpje aan te komen waar wij overnachten. We hebben drie huizen tot onze beschikking. Althans drie ruimtes in huizen bij mensen thuis waar we slapen. Dikke deken en een matje of deken. De dikke deken heb je wel nodig. S nachts wordt het behoorlijk koud. De gids heeft de ingredienten meegenomen waar onze gast gezinnen een maaltijd van bereiden. Prima.

Een mooie zonsondergang gehad zo op kerstavond. En negen uur op matras. Slapen is niet veel, en er wordt behoorlijk wat afgesnurkt. Maar met oordoppen in wordt het redelijk goed gedempt om wat te kunnen slapen.

Als de zon op komt, komt alles weer tot leven. Dat is rond half zeven. Pannekoek ontbijt met chinese thee en appelstukjes voor de vitamientjes. Half acht zijn we al weer op weg. Heerlijk om zo door de groene omgeving met vele paarsen bloemen strokente zien. Eén klimmetje en daarna langzaam aan naar beneden.

We lunchen bij de gids thuis en gaan daarna naar onze questhouse om te douchen.

De middag is vrij maar is ook nog een korte tour door de stad die gegeven wordt door de dochter van de gids. Eerst langs de markt door naar de plaatselijke pagoda en door naar een bamboe papier fabriek. Het leuke van deze tour was dat zij veel sprak, over haar zelf maar ook over het land zelf. Ze praten vrij uit.

Bij de bamboe papierfabriek vertelde ze hoe het proces in zijn werk gaat. Eerst worden de bamboe stengels voor drie weken in kalk opgestapeld. Daarna gewassen en in kleine stukjes gehakt. Dit wordt al dan niet vermengd met een chemische kleur. Middels een zeef vis je het pulp uit het bad. Persen en drogen maar. Het frapante hiervan is, dat het maken van het bamboe papier in opdracht van de chinese gebeurt. De birmezen zijn goedkoper dan de chinezen. Kan je nagaan hoelang er gewerkt moet worden en hoeveel ze dan betaald krijgen.

Aan het einde van de middag zijn we met een stel de kerstborrel gaan drinken. Later met het hele stel daar wezen eten en een mooi gezellig feestje gemaakt.