joeps travel.reismee.nl

Hsipaw

Hsipaw 23 dec

Gisteren een lange reisdag gehad. Leuk op het vliegveld hoe het gaat. Het vliegtuig, een twee motorige propellor vliegtuig, was geheel in de kerst stemming. Om de twee raampjes een kerstversiering en bij binnenkomst rondom een kerstslinger. Goede service aan boord.

Het landschap is anders dan in Yangon. Heuveliger, wat groener en meer landbouw.

Je merkt vooral 'S avonds en 's ochtends dat het behoorlijk frisser is. In je tshirt lopen is er niet meer bij. Gelukkig overdag wel en kunnen we (nog) steeds genieten van een mooie blauwe lucht.

Vanochtend zijn we vroeg naar de markt gegaan met een man of zes. Zes uur weg van het questhouse, nog echt in de ochtend schemer en behoorlijk fris. Handen diep in de zakken om warm te blijven. Bij de rivier aan de weg zitten de verkopers die merendeel aan de handelaren vooral vlees, (merendeel kip), groente of vis verkopen. De handeren laten het verpakken in kleine boterhamzakjes en dit alles wordt aan de brommer/motor gehangen tot een keer de lengte over de breedte. En dat zijn wat goederen. Iets na zeven weer terug in het hotel om een warme douche te nemen en het ontbijt.

Daarna op pad ook met de rest van de groep voor een tocht over de markt en de rest van de omgeving van Hsipaw.

Waar vanochtend vroeg de verkopers zaten, staan nu de brommers. De half overdekte markt is er wel. Het is wat drukker en anders. Het vrouwtje dat de kippen slachte is er nog steeds, maar nu is ze meer aan het verkopen en posioneren. Leuk, gezellig en mooi tegelijkertijd om te zien, maar niet zo mooi als vanochtend, gelukkig was dat de moeite waard.

Daarna snel het stadje uit om te wandelen over het platteland waar mensen bijzonder vriendelijk zijn en fotogeniek. Prachtig.

We door kruizen heel veel rijstvelden maar ook mais en mosterzaad. We bezoeken nog een pagoda in de buurt waar twee koningen van de streek zijn begraven. Je merkt dat er minder toeristen hier komen. Het is een beetje wie bekijkt wie.

Mooie tocht.

Zo meteen de spulletjes pakken voor de kersttrekking.

Fijne gezellige kerstdagen allemaal. Groet vanuit een zonnig Myanmar.