joeps travel.reismee.nl

Gouden Rots 20 dec

Gouden rots 20 dec. En 22 dec.

Vanochtend vroeg op om naar de gouden rots toe te gaan die op een boedha haar ligt die voorkomt dat de rots naar beneden valt.

Eerst een paar uur in de bus. Tot zover de bus kan komen en daarna over op een vrachtwagentje waarin banken zijn gemaakt. Maar niet op een afstand dat je als je lang bent confortabel zit. En dan zou je met 6 tot 7 personen op rij moeten zitten. Dat gaat ons niet lukken we komen uit op 5. En dan zitten we als haringen in een tonnetje of als sardientjes in een blikje. Het is maar hoe je het bekijkt. Je gaat van links naar rechts en van achteren naar voren. Je buren en voor en achter zijn je veiligheids gordels. Als je hobbelt en loskomt van je balk dan vloeit het zich vsn zelf uit. En het gaat in een rap tempo naar boven.

De vrachtwagens rijden tot twee derde en daar mag je het laatste stuk zelf naar boven lopen. Een behoorlijke pittige klim. Weinig vlak en best stijl. En warm natuurlijk. We liepen op het warmste moment van de dag. Boven op de berg wordt je getrakteerd op een mooi uitzicht en de gouden rots die ze nog steeds beplakken met bladgoud. Her en der biddende monniken, jong en oud.

Daarna heerlijk mensen kijken. Op de terug weg, net buiten het tempel complex zaten allemaal mensen te eten, vooral kleine kinderen. En ook wij werden hartelijk ontvangen en naar binnen ( gepushd) gebracht. Eerst dachten we dat het een weeshuis was maar later bleek dat ze één keer in het jaar koken voor iedereen die langs komt en dan ook te eten te krijgen. Weigeren zou zo onbeleefd zijn. Dus wij ook een hapje meegegeten. Ze deden meer goed werk. Ze zorgde ook voor schoon drink water in de omgeving, middels grote zuiverings vaten.

De tocht in de vrachtwagen naar beneden ging in een rap tempo. Niet al te veel remmen anders kost het brandstof was het motto.

We sliepen in het mountain view hotel. Mooi gelegen en goed en een gezellige avond gehad.

Vandaag zakken we rustig af naar Bago. Onderweg verschillende kloosters bezocht en een grote liggende boedha bezocht. Met de trein terug van Bago naar Yangon. Beetje hobbelen maar verder prima trein reis. Je doorkruist de reisvelden van Myanmar. De ene na de andere.

Morgen een reisdag. De eerste vlucht is gecanceld. Dus we pakken een vlucht later. Hoeven we ook niet om half 5 weg, dat scheelt ook weer.