joeps travel.reismee.nl

Shwedagon Pagode

Shwedagon pagode 19 dec

Vandaag staat de Swedagon pagoda op het programma. Een van de belangrijkste pagoda's van Myanmar. Veel bling blingen in de top zit een 64 karaat diamant. Verder zijn er duizende edelstenen verwerkt en heel wat kilo's goud. Maar ook de bij gebouwen zijn prachtig en met goud en glas mozaik bezet.

Verschillende boedha's hebben een doek om voor de "kou". Het is winter hier. Uhm. Voor ons is winter toch een andere definitie.

De lunch hebben we genuttigd bij een lokaal restaurant en birmees eten natuurlijk. Dat bestaat uit een soep, rijst en diverse soorten groente en vlees of vis soorten. In de soep stop je munt of aubergine laurier achtige bladeren en nog een aantal bekende groente. De soep eet je bij de rijst.

Na de lunch zijn we met een grote groep met de ferry fe rivier over gestoken. Wij betalen 2000k en zij 100k heen en terug. Behoorlijk verschil maar dat weet je.

Aan de andere kant houdt de stad op en gaat het over naar het platteland. Mooi dorps leven. Relax.

Op de terug wel even langs het hotel gelopen om op te frissen en daarna door naar het meer/park (kan daw gyi lake) waar je een mooi zonsondergang hebt op de shwedagon pagoda. We waren er ronom half zes. Eerst een stukje gelopen en door een hek gelopen. Bleek dat het park in stukken op geknipt is met verschillende entree fee. Besloten om dat niet te doen en terug te lopen. Maar helaas het hek was al dicht. Het park sluit om zes uur maar het was kwart voor zes. Jammer maar het lukte niet om er in terug te komen. Toen maar buiten om terug gelopen richting de pegoda om die in het donker te gaan bekijken.

Om eerlijk te zijn ' s avonds is het daar mooier en indruk wekkender. Alles bling blingt van top tot teen.

Nog een afzakkertje gehaald bij de lokale kroeg en dan morgen vroeg op om naar de gouden rots te gaan.

Groet.