joeps travel.reismee.nl

Nyaungshwe

Nyaungshwe

Het is toch nog laat geworden gisteren. Met mijn buurtjes nog een borrel gedronken op het terras/aanloopsteiger. Dan wordt het toch onverwacht laat. Maar ondanks de dunne wandjes en dat je boven water slaapt, goed geslapen en een lekkere warme douche gehad. Het is heerlijk om je slaapkamer deur open te zetten en dan de warme ochtend stralen te mogen ontvangen. Het zal ongetwijfeld een mooie zonsopkomst geweest zijn, met de ochtend mist boven de drijvende tuinen en het water, maar het was mij even te vroeg.

Snel een ontbijtje gepakt (jaja ze hadden zelfs kaas - cheddar kaas in vieren gesneden - haha), en de spullen gepakt om weer met de boot naar vaste land te gaan.

We varen terug naar Nyaungshwe, waar we twee nachten blijven, voordat we terug vliegen naar Yangon. We hebben een goed hotel. Net aan de rand van het stadje. Ruime kamers.

Samen met Mark, John, Peter, Annet en Wai-yee, besluiten we een rustige dag van te maken om morgen weer actief te gaan doen.
Na de dagelijkse cola te hebben gedronken op de veranda, zijn we het stadje ingetrokken. Toen we aan kwamen hebben we al een leuk (duur) uitziende restaurant/bar ontdekt waar waarschijnlijk wel goede koffie of cappuccino te verkrijgen zal zijn. Na wat omzwervingen planten wij ons op de eerste verdieping van het Viewpoint restaurant. Annet en ik besluiten ons zelf maar te trakteren op een goed glas witte wijn, wat past bij de omgeving. En bestel een Shan noedel soep. Héééérlijk. De koffie was wat minder, helaas.

We struinen nog de lokale markt over en gaan daarna terug naar het hotel voor een drankje op de veranda. 's avonds eten we bij de Italiaan, eens een keer wat anders dan rijst. Ze hebben zelf gemaakte pasta en zelfs een pizza oven. Beide smaken ons prima en zijn zeker aan te raden (Golden Kite restaurant).

Iets later dan gepland vertrekken we vanuit het hotel om fietsen te huren voor de dag. We maken een fietstocht langs het meer (via de hot springs) om daarna het meer over te steken en terug te fietsen.
Al snel fietsen we over een rots achtige zandpad. En op semi chinese fietsen (iets hogere fietsen dan de vorige keer), is het zwaar trappen. Maar de omgeving is mooi en fietsen relax door. Bij de Hot spring besluiten we te stoppen. Onze gids zij dat het 's middags niet al te schoon meer is en dat het wel eens tegenvalt. We hebben de zwemspullen niet mee genomen. Maar het blijkt reuze mee te vallen. Je hebt een mannen en een vrouwen afdeling, maar ook prive zwembaden, waar je dus wel met vrouwen en mannen mag komen. Als we dat hadden geweten, hadden we even genoten, maar helaas. Buiten bij de hotsprings worden we al opgewacht door mensen die ons al te graag naar de andere kant willen brengen. We maken hier geen gerbuik van en fietsen nog een stuk door. Bij het dorpje pakken we de oversteek. Na wat onderhandelen kunnen we met z'n zessen en onze fietsen over. De schipper moet eerst zijn peddel thuis ophalen en lopen daarna tussen de velden en de huizen op palen naar zijn boot toe. De zitjes eruit en inladen maar.
Een mooie overtocht, en doordat we niet op een zitje zitten, maar op de bodem zit je net boven het water, wat een fantastisch uit zicht geeft. Eerst door smalle slootjes om daarna op het meer te komen.

Aan de andere kant fietsen we rustig terug naar de stad, tussen de wuivende suikerriet velden. We zien hier ook de eerste trekker. In heel de reis nog niet eerder gezien.
We stoppen bij een suikriet verwerker. Met handgebaren proberen we uit te leggen dat we willen kijken hoe het gaat, en al snel krijgen we een vriendelijke lach van de mensen en mogen we kijken. Fantastisch om te zien hoe het gaat. Eerst wordt het sap uit de stengels geperst, die daarna in de zon te drogen worden gelegd om later als brandstof te dienen voor de ketels. Het sap komt in verscheidende ketels (5 - 6 op een rij) waar de sap wordt in gekookt. Uit de laatste ketel wordt het siroop geschept en in vaten gedaan.

De volgende stop is bij de wijnmakerij Red Mountain Estate. Je kan hier ook een proeverij doen. Alleen vergeet men wel dat bij iedere nieuwe wijn ook een nieuw schoon glas hoort. Je krijgt de wijn elke keer in het zelfde glas. Maar ach dat mag de pret niet drukken.

Terug in de stad, tijd voor de borrel en een potje kaarten. Na het eten belanden we, vlakbij het hotel, in een houten keetje wat een koffie tentje is. En jawel prima koffie. Beter dan in het Viewpoint.
En de groep wordt steeds groter. Iedereen komt terug van zijn eten en hoort ons lachen en schuift aan. Het past allemaal net in het tentje. Als we besluiten dat we nog een drankje nemen mag eindelijk twee deuren dicht. Het is behoorlijk fris, zeg maar koud.

En dan wordt het echt tijd om de tas weer een beetje op orde te krijgen. Morgen vliegen we terug via Heho naar Yangon om daar onze laatste nacht in Myanmar/Birma te hebben. Helaas zit het er dan weer op.