joeps travel.reismee.nl

Ranomafana

Ranomafana

Heerlijke warme douche gehad gisteren. Zins een paar weken langer dan een paar minuten. Doet de mens toch goed.

Op het programma staan verschillende wandelingen in het nabij gelegen nationaalpark. Er kan een keuze gemaakt worden tussen 2, 4 of 6 uur durende wandeling. Gekozen om de 6 uur wandeling te doen. Meeste kans op dieren en je loopt een stuk door het primairy forrest. En met een kleine groep.

Na wat algemene planten en spinnen uitleg zien we al snel de gouden bamboe lemur. Hoog in de bomen in de ochtend zon. Onder is het druk met mensen (we lopen in het secundairy forrest en de groepen starten ongeveer gelijk tijdig), goed plekje bemachtigen en hopen op een goed foto shot. Volgens mij wel gelukt.

Even verderop zit de red belly lemur, dus hop de hele meute daar naar toe. Na een tijdje gekeken te hebben gingen we weer op pad. Ik vind het heerlijk om door zo'n regenwoud te lopen. Zoveel te zien, maar ook weer niet. Je mist eigenlijk te veel omdat je niet weet waar je moet kijken. Na wat geklommen en gedaald te hebben, gaat de telefoon van de gids. In looppas andere kant op. Door de bush een helling op. De black en white sifaka is gespot. En weer komt de hele mute die kant op. Oke, deze sifaka wordt niet veelvuldig gespot en hebben een redelijk groot leefgebied. Verklaarbaar. Uit eindelijk houden de sifaka het voor gezien en springen weg. Een paar keer een bosrat gezien en diverse soorten vogels. Beide te snel om vast te leggen met een camera. Vlakbij het uitzicht punt nog een slangetje gezien. Later komen we hem nog één tegen die ligt te zonnen op het pad. Wat ik mooier vind. Oke minder close up, maar toch. Mooi uitzicht punt waarbij je uitkijkt over het forrest. Hier nuttigen we onze lunch. De mijne is bananen met cola. Het stokbrood ben ik langzaam aan een beetje zat. Mooi gezond alternatief, behalve de cola dan.

Bij het uitzichtpunt, naast de verschillende gekko's, scharreld er ook nog een ringstaart mangoest rond. Dankbaar gebruik makend van de restjes van de toeristen. Absoluut niet schuw. Na de lunch trekken we dieper het bos in. We zien nog diverse dieren en insecten. Uiteindelijk komen we, na een lange afdaling via trede en stijle stukken helling, uit bij een waterval. Een behoorlijke waterval. Het ligt buiten de beschermde zone. Dit is ook wel te zien.

Het 'oerbos' is weggekapt heeft plaats gemaakt voor bananen bomen en andere bomen. Mooie plek ook om vlinders te zien en vast te leggen net als andere insecten. We blijven hier een tijdje om te genieten van het uitzicht. We lopen het laatste stuk grotendeels onbeschut. En dat is behoorlijk warm in de brandende zon. We passeren kleine huisjes en landbouw grondjes om uit eindelijk uit te komen aan het rand van het dorp waar ook de hete baden liggen. Vandaag worden de baden schoongemaakt dus gesloten. Er is 1 redelijk zwembad en een klein poeltje. Het ziet er niet echt uit als een kuurzwembad met omgeving. Zeker, wel infentief, van betonijzer gemaakte zwembad trap. In het dorp nemen we afscheid van de gids. Lopen wat rond en bekijken de paar winkeltjes. We besluiten om maar een stukje terug te lopen en te soepie te nuttigen met een biertje waar we gisteravond hebben gegeten. Ging er goed in en smaakte prima. Vanavond eten we in een ander restaurant. Aan de andere kant van het dorpje. Een lokale dish genomen wat bestond uit rijst met zebu en kikker erten met een tomaat achtige saus. Prima.

Aangezien er nog een reisgroep zit (sawadee) is de voorraad fris en bier snel op. Grote voorraden kennen ze hier toch al niet. Maar het blijft af en toe wel verbazend. We vertrekken morgen weer. 145 km met diverse stops. Negen uur vertrek. Uitslapen dus......