reisdag

Reisdag 30 juli 2012 Na de indruk wekkende tocht door de canyon hebben we de langste reisdag van de reis voor de boeg. Zo goed als de hele dag in de bus. Vertrek om half acht. Gelukkig nog een warme douche ondanks dat het op zonneboilers gaat. De een leest wat, slaapt of luisterd naar de ipod. En zo trekt wederom een wisseling van landschappen, flora en fauna langs ons heel. Ook de huizen wijzigen. Was het eerst alleen hutjes van riet of palmbladeren, langzaam aan komen ook de gemetselde muurtjes te voor schijn en gaat het van éénlaags naar twee laags. Ook het weer wordt anders. In Isalo was het zwaar bewolkt. Op de vlakte reden we in de mist. Maar toen we de hoog liggende vlakte verlieten en de bergen door kruisde trok het open en hebben we weer een krachtig zonnetje. Lunch hebben we in Ambalavoa. Waar we eerder hebben geslapen. We rijden dezelfde route als heen. En toch vallen er dan weer andere dingen op. We hebben nog een stop bij één van de vijf wijnhuizen van Madagascar. Na een korte uitleg mochten we proeven in een klein lokaaltje waar niet iedereen in paste. Eerste twee was een soort roze. Beide niet lekker. Derde was een rode wijn. Deze wad redelijk, maar niet krachtig van smaak. De vierde was rode wijn met perzik. Juist..... Limonade uit een pak en erg zoet. De vijfde was een snaps die net spiritus leek van smaak. Niet lekker dus. Helaas geen echt geslaagd wijnhuis. Voor de sugesties hebben we genoeg alternatieven, bijvoorbeeld met vanilie stokjes of lychees of een ander lokaal fruit of product. We komen richting ons eind bestemming voor vandaag steeds meer hele kleine steen fabriekjes tegen. Ouderwets liggen de stenen te drogen om daarna op gestappeld te worden tot kleine huisjes waaronder een hout vuur brand. Kan je je eigenlijk niet meer voorstellen dat het zo gaat. Even verder op zitten mensen van grote stenen kleine steentjes te hakken. Onvoorstelbaar. Op een gegeven moment, na de hoofdstad van de provincie te zijn gepasseerd, slaan we van de highway af en rijden we richting het regenwoud. Het wordt steeds groener en het aantal rijstvelden neemt behoorlijk toe. De zebu heeft plaats gemaakt voor de rijstvelden. We komen later aan dan gepland (dat is gewoon). En hebben besloten om vanavond de nachtwandeling te doen ipv morgen. Morgen kan je kiezen uit verschillende trekkings vandaar. We hebben een bed en breakfast hotel. Dus eerst maar eten bestellen en dan door na het hotel. Het hotel bestaat uit meerdere bungalowtjes met een ruime badkamer. Zeer ruim. En een eigen boiler. Jaja. Nu hopen dat hij het doet. Helaas even te weinig tijd om een douche te pakken. Om kwart voor zeven verzamelen. Ontbijt bestellen voor morgen ochtend, en je raad het al, we vertrekken te laat naar de nacht wandeling. Nacht wandeling was top. De kleine muislemur gezien met de grote ogen die oplichten als je met de zaklamp langs gaat. Helaas te verweg om een goede foto van te maken. Veel kamelion soorten gezien en kleine en grote kikkers. Mooie foto gemaakt van de kikker. Al met al zitten we pas om half negen aan het avond eten. En dat is knap lang vanaf half één. Iedereen ze eten op..... Dan de tent sluiten. Met de bus terug, ook al is het maar minder dan tien minuten lopen. Rond de klok van kwart over tien zijn we terug. Alles is dicht en gaat zijn eigen bungalowtje binnen. Dag verslag je uitwerken en zo maar eens kijken of er uit de boiler echt warm water uit komt. Het zal toch wel......