joeps travel.reismee.nl

Slot Woord Laos, Vietnam, Cambodja + Bangkok

Inmiddels een week terug in Nederland. Tijd om het slot woord te schrijven van deze fantastische reis door Laos, Vietnam en Cambodja. En natuurlijk Bangkok.

Drie landen in drie weken is eigenlijk te veel van het goede geweest. Zeker als je alles wil meepakken wat er te zien valt is het erg vermoeiend, maar ik had het niet willen missen. Het verbaasde mij dat elk land zo zijn charmes had, en dat de oorlog de enige echte duidelijke overeenkomst was. Dit heeft in de drie landen diepe sporen achter gelaten.

Laos is een betoverend land, wat nog vrij puur is om te bezoeken. De mekong rivier heeft iets mystieks. Ideaal om even bij te komen van de vliegreis.

Luang Prabang is een fantastische stad met schitterende gebouwen en markten. Met name de Phu Si-tempel op de berg is zeker de moeite waard. Een tip is om niet de zelfde weg terug te gaan maar via de andere kant. Daar kom je meer tempels en Boeddha's tegen. Met uiteindelijk een schitterende Tempel. Ook de Wat Xieng Thong tempel is adembenemend. Schitterende mozaïek, wat schittert in de zon.

Aan de Mekong rivier kan je prachtig de zon achter de bergen zien weg zakken, wat natuurlijk mooie plaatjes heeft opgeleverd.

Vientianne is een prachtige stad, alleen erg jammer dat we hier maar zo kort gebleven zijn. Ik had hier graag nog een dagje langer willen blijven.

Oud en nieuw was bijzonder. We verbleven in Savanna Khet op de doorreis naar Vietnam. Een klein stadje. De meeste lokalen hadden zich verzameld op het plaatselijke bus terminal. Bijzonder om de lokale dans te zien. Heel rustig en ingetogen. Na 12 uur werd het wat losser en hebben wij maar de polonaise geïntroduceerd. Ben benieuwd of ze die volgend jaar ook doen.

Van Vietnam heb ik te weinig gezien. Hier ga ik zeker nog een keer naar terug om van boven naar beneden te trekken. Ho Chi Minh city is een heerlijke stad. Schitterend om binnen je snel aan te passen om tussen de honderden scooters de weg over te steken, en natuurlijk om middels de tuk-tuk de stad te verkennen. Het uitzicht van de Bitexco Financial Tower is schitterend. Het geeft een kick om zo over de stad te kijken, helaas kan het niet op tegen de Banyan Tree Bar op de 65ste verdieping in Bangkok.

Vlak bij Da Nang ligt de Marble Mountains. Deze zijn zeker het bezoeken waard. Schitterende beelden en mooi uitzicht over de stad Da Nang. Ik ben benieuwd of het de Vietnamese het lukt om van Da Nang een nieuw strand vakantie paradijs te maken. De hotels en bungalows zijn er, nu de gasten nog.

Een bezoek aan het museum van Oorlogsherinneringen was indrukwekkend. Zeker om te zien wat de gevolgen waren van 'agent orange'. Ook de foto's die zijn genomen tijdens de oorlog door Amerikanen en andere buitenlandse journalisten liegen er niet om.

Bij het paleis van de Hereniging loont het de moeite om de kelders in te gaan. Het is of daar de tijd heeft stil gestaan. Veel toeristen slaan dit over, dus je kan hier op je gemak wandelen.

Cambodja heeft een bijzondere indruk op mij gemaakt, door twee uitersten. De ene uiterste in Angkor Wat tempel complexen met name Bayon tempel. Dit hoort naar mijn mening tot de zeven wereldwonderen.

Ook al was het twee keer erg vroeg het bed uit om de zons opkomst te kunnen zien en vast te leggen, maar ik zou het zo weer doen. Zeker de tweede keer was het 's ochtends vroeg heerlijk rustig.

De andere tegenstelling was de Killing Fields in Phonm Penh, ook al heb je de film gezien en de docu, toch wordt je op een manier bevangen wat hier gebeurd is. De sporen van kleding, botten en tanden versterken dit alleen maar. Een bezoek hierna aan het Tuol Sleng Museum maken dit beeld van de gruwelijkheden compleet.

Als laatste Bangkok. Een must see is de Grand Palace. Zoveel magnifieke gebouwen met pracht en praal maar ook de wand beschilderingen zijn fantastisch. Zo in detail uitgewerkt is prachtig om te zien.

Al met al een ervaring rijker. En heel wat moois gezien. Nog nooit zoveel te maken gehad met vreemde valuta als nu..... en natuurlijk elke keer aanpassen als we in een nieuwe stad kwamen. Waar zitten de goede restaurantjes, wat is er te zien en hoeveel tijd hebben we om dit allemaal te kunnen zien. En natuurlijk hoe baan ik me zelf door het verkeer.

Het is een reis die zeker aan te bevelen is, maar ga hier wel uitgerust op reis voor.

Dank aan Léon met wie ik wederom deze mooie reis heb mogen beleven, en natuurlijk onze gids daar te plaatsen 'Wan' Supattra Chaichumpoo.

Op naar volgende verre reis van de zomer. Locatie nog onbekend.

Groet Joep