joeps travel.reismee.nl

phnom penh

Phnom Penh Op het programma de meest indrukwekkende gebouwen en gebeurtenissen. Een lange strakke dag voor de boeg. Op weg naar de killingfields krijgen we in de bus al de benodigde informatie van de gids hoe het gegaan is in die tijd. Daar aan gekomen krijg je een verschrikkelijk krom gevoel. Het is stralend weer, zacht briesje, vogels hoor je fluiten, en dan kom je op zo'n locatie. Het liefst wil je dat het regend en grijs is. Het geeft een naar gevoel om daar te lopen, wetende wat zich hier heeft afgespeeld. Je ziet nog steeds stukken kleding, tanden uit de grond naar boven komen. Zeer indrukwekkend is het monument wat ze hebben gebouwd. Daarna zijn we naar de Tuol Sleng museum gegaan. Het oude school gebouw wat de rode khmer gebruikte als gevangenis staat midden in een woonwijk. Hier werden 17000 mensen zwaar mishandeld en gefolterd en hierna afgevoerd naar de killingfields. Op een gegeven moment Heb je wel genoeg gezien van het beestachtige bewind. Het is dan ook lastig om zo de gedachten te verzetten tijdens de lunch. De fotos blijven op het netvlies geplakt. Soms gewoon nog kinderen. Voor de lunch nog naar het nationaal museum. Grote collectie van boedha beelden. Na de lunch op weg naar het koninklijke paleis en de zilverpagode (zilveren vloer). Zeer mooie gebouwen en heeft een luxe uitstraling. In de zilverpagode staat het heiligste beeld van het land. De Preah Keo, een groen boedhabeeld van baccaratkristal. Op de terugweg naar het hotel zijn we uit gestapt bij de russische markt. Rond gelopen en bij een bar wat gedronken. Met de toek toek terug naar het hotel. 3 dollar. En dan zaten we aan de andere kant van de wijk. Om 5 uur op weg naar de zonsondergang. We gaan met een boot de tonle sap rivier op, naar de samenkomst van de mekhong rivier en nog een rivier. Biertje erbij, verschillende voor ons on bekende nootjes en genieten maar. Na terug komst in de stad eten. Een plaatselijk gerecht Amok. Vis met saus. Tussen de middag had ik varkensvlees met lotus en bamboe scheuten. Beide met rijst natuurlijk. Om de avond af te sluiten zijn we in de bar beland waar we gisteren ook waren. Cocktail 1.75 dollar. Aan de Long Island Ice thea gezeten. Iets te hard gegaan. Deze was toch wel wat sterker dan de Mojito van gisteren. En val dan ook al snel als een blok in slaap. Morgen weer vroeg op.