joeps travel.reismee.nl

cambodja

Cambodja Vandaag op weg naar Cambodja. Door het slip- bo toch nog laat in bed. En plots deed Facebook het ook weer, dus snel even wat bijwerken. 6.00 uur wake up call en zeven uur vertrek. Ben nog een beetje dit, en ik heb eigenlijk tijd nodig om wakker te worden. Al snel in de bus, val ik in slaap. Vlak voor de tunnels van Cu Chi worden we wakker gemaakt. Normaal worden we een kwartier tot een halfuur van te voren. Ik loop dan ook een beetje half slaperig het terrein op. Na een filmpje en uitleg over het gebied gaan we de diverse vallen, tunnels bekijken. Ik moet wel zeggen dat ze op vrij eenvoudige wijze effectieve vallen gemaakt hebben. Zelf hebben we ook nog door de tunnels gekropen. Net iets te laag op sommige punten voor miji om op de hurken er door heen te gaan. Wat jammer was dat we de verblijfsruimtes in de tunnel niet gezien hebben of te zien hebben gekregen. Daarnaast had ik ook wel willen schieten. Hier was te weinig tijd voor. Op de weg naar de grens zijn we nog bij de caodaisten. Mooie kleurrijke tempels, waar we een stukje van de gebedsdienst mochten meemaken. Caodaisme is bedoeld als een ideale religie die de positieve aspecten van het confucianisme, taoisme, boeddishme en christendom verenigt. Naar de grens toe hebben we een uurtje voor de grens de laatste stop in een dorpje om lokaal vietnamnees te eten, springrol, soep met paddestoel en beef, kip, gebakken ei, salade, rijst met pepertjes, fruit, springrol etc. Smaakte prima. De grens over steken ging prima, stempelen lopen en dan weer stempelen, temperatuur opnemen en dan sta je weer buiten. Een andere bus weer in met een andere gids. Nummer 5. Deze houden we drie dagen. Wat me begint op te vallen dat de eerste aantal kilometers anders er uit zien dan de rest van het landschap. In dit geval was dat ook zo. Al snel ging het landschap over in lang gestrekte rijstvelden. Snap nog niet zo goed waarom ze maar 1 oogst draaien in het jaar. Proberen we later wel achter te komen. Bij de mekhong steken we met een kleine ferry de rivier over. We moeten even wachten, dus lopen we even snel de plaatselijke markt op. Veel schildpadden, oevers krekels, kleine vogels etc. Onze vaste gids haalt een zakje voor ons met diverse spullen. Krekels, zwarte oevers, grote oevers, sprinkhanen, vogels, larven etc, en een plaatselijk biertje. Leon en ik hebben het grootste gedeelte opgegeten. Alleen de larf is iets minder, hij is niet knapperig. Dat is jammer. Vanavond komen we als het donker aan in de stad. Morgen naar de killing fields onder andere. Helaas kan ik geen fotos meer uploaden. De camera van de telefoon heeft het begeven. Helaas. Goed weekend allemaal. Groet