joeps travel.reismee.nl

Pingyao 13 sept

Ik heb boven verwachting geslapen in het chinese bed met kerse pitten kussen, of wat er ook in zit. Na dat iedereen ontbeten heeft is het excursie dag vandaag.
In de ochtend bezoeken we Wangjia Dayuan. Dit is een fort dat gebouwd is tussen 1762 en 1811 door de familie Wang. En de familie Wang waren rijke bankiers in de regio. Het fort heeft dus in de tijd verschillende uitbreidingen gehad. Zowel binnen in het fort als het vergrote ervan. Het is een klein dorpje opzich geweest. Diverse huizen zijn te bevestigen en onderkomens. Een echte wauw vond ik het niet hebben, maar het is aan de andere kant interessant om te zien hoe ze leefde in die tijd.
We lunchen in de buurt en gaan dan op weg naar de tweede excusie locatie.
Dat is de Zhangbi Castle of shuanglin temple. Dit kasteel (tje), heeft een grotten stelsel onder het kasteel. We hebben een lokale vrouwelijke gids. Lastig te verstaan en na een paar keer geef ik het op. We lopen door het kasteeltje en dan weer niet. Uiteindelijk gaan we de grotten in. Af en toe een beetje bukken. We zien diverse voorraad kamers en kleine ruimtes waar een soldaat een hinderlaag kon liggen.
De historie is niet duidelijk of het nu echt gebruikt is in die tijd. Het is bijzonder, dat wel. Je verwacht zoiets niet hier.
Ook wordt zijn er nog diverse boedha's te zien en een tweetal zeer oude klei tabletten.
Aan het einde van de middag zijn we terug in het stadje (binnen de muren) in het hotel nog wat gegeten en daarna op stap. Tja en dan beland je in een karaoke bar.

Niek en Femmy

Beste Joep,
Leuk dat je weer je reisverhalen stuurt. We genieten er van! We wensen je veel plezier daar.
Hartelijk groet,
Niek en Fem