joeps travel.reismee.nl

Beijing - 10 sept

Het is vroeg dag. Om half 7 al aan het ontbijt. Het is erg druk ook nog. Het is even wachten tot dat je alles hebt.
Met een half uur vertraging gaan we dan toch op weg naar de Chinese muur. Maar het zit niet echt mee. We belanden zwaar in de file. Heel langzaam aan komen we de stad uit.
Tegen 11 uur zijn we bij de muur. Het is de zelfde plaats als drie jaar geleden. Eénmaal boven ga ik dit keer rechts i.p.v. links.
Maar er is één groot verschil, het zonnetje schijnt. Het duurt even voordat ik de mensen massa ben ontvlucht, en kan daarna vrij lopen. Het blijft imposant wat men in die tijd neer heeft gezet. Ook voor de wachters zal het in die tijd niet altijd eenvoudig zijn geweest. Er zitten behoorlijke stijlen stukken bij.
Ik besluit om optijd om te keren. Om terug te komen moet ik weer berg op lopen. En met de kilometers van de afgelopen dagen in de benen, neem ik voldoende tijd. Maar het viel reuze mee. Ruim voor de afgesproken tijd ben ik terug bij het verzamelpunt.
Op de terug weg weer door de toeristische straat. En lunchen in de buurt ervan.
Door de lunch, late vertrek en file, komen we laat aan bij het zomer paleis. Dat is wel jammer. De belangrijkste dingen zijn reeds al gesloten. Maar in de omgeving valt genoeg te zien. De lange corridor is werkelijk waar schitterend. Soms is het jammer dat het niet beter geconserveerd wordt. Net zoals de marmere boot. Deze ligt er uitgewoond bij. En dat is jammer. Ik twijfel of ik nu langer zal blijven of niet. Wellicht is het mooi als de lichten aan zijn. Maar dat is een gok.
Ik zie er maar van af. Het is reeds al bewolkt en de lichten zijn niet aan. Dus met de groep mee terug.
Even een snelle opfris en dan door naar de Hutongs. We eten bij een familie thuis. Erg lekker. Daarna lopen we via de drum- en beltower terug richting plein.
We nemen de bus terug naar het hotel. En dat was wel een ware belevenis. Maar het scheelt een half uur lopen van de metro naar het hotel.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!