joeps travel.reismee.nl

Komodo N.P. - 2

9 en 10 jan 2018
Van slapen is er niet veel terecht gekomen door de aggregaten van de andere boot en van de lichten van de boot achter ons. Hoefde tijdens de nachtelijke uren geen licht aan te steken, haha. Om kwart over 4 gaat de motor aan en varen we weg. Na drie kwartier besluit ik op te staan, koffie is gereed en met een bakje is het genieten van de zonsopgang. De zee is kalm en het uitzicht is mooi. Onderweg komen we nog een groepje dolfijnen tegen, heel even zwemmen ze mee maar haken dan af. Na het ontbijt en even relax time is het tijd voor de hike. Een mooie tocht berg op en over de berg rand. Het zonnetje is al goed doorgekomen en al gauw ben ik drijf nat. Er is geen plekje meer droog van het shirt. We hebben even tijd om ons op te drogen en het verloren vocht aan te vullen. We varen naar pink beach waar het koraal schitterend is. Diverse kleuren en soorten zijn er te zien. Ook is het water helderder dan gisteren. Na de lunch en relax time is het tijd voor de volgende stop. Met het bootje worden we naar een ander rif gebracht en laten ons gedeeltelijk met de stroming mee voeren langs een breed rif.
We worden weer uit het water gevist en op naar de volgende stop. De stroming is sterk hier, maar hop het water in. Het is behoorlijk flipperen om in positie of vooruit te komen. Maar het is allemaal de moeite waard. We zijn aangekomen bij de car wash van de mantaray. Heel geleidelijke komen ze sierlijk aan zwemmen om daarna omringd te worden door kleine visjes die de parasieten er van af eten. Maar het is er niet 1 maar minimaal 7 tot 9 stuks. Heel rustig drijven ze op de stroming om daarna na een bocht terug te keren. Wat een spektakel wat een gezicht zo mooi om te zien. En groot, zeker 3 meter breed. Reusachtig!
Helaas moeten we weer door naar de volgende stop. Vlak voor een piep klein eiland worden we gedropt. Het stikt van de vissen en water is erg helder. Ook zien we nog twee rustende haaien, hoop kleurrijke vissen en een slang. Het is net of je hier in een aquarium zwemt. Het rif loopt stijl af. En links en rechts is er veel stroming. Het water is glas helder hier. Dit is echt top. Hierna varen we naar onze laatste halte van vandaag. We zitten in de uithoek van het Nationale park en de uitstulping van Komodo eiland zelf. We hebben even tijd om bij te komen van al het moois wat we gezien hebben voordat we rond 5 uur aan de laatste hike van vandaag beginnen. Het is pittig berg op en een behoorlijke klim naar boven. Op de berg is het uitzicht prachtig over de omliggende wateren en bergen. Helaas is het dichtgetrokken en wordt een zonsondergang niks. We verlegen de boot nog voor een laatste maal gelet op de donkere luchten die ons te gemoed komen en varen dieper de baai in. In de nabijheid geen boten om ons heen. Na het eten is het tijd voor een muziekje en foto en filmpjes bekijken van de dag.
Het is heerlijk slapen. In de verte flits het regelmatig rond om ons en op een spatje na. Wat een rust op het licht klotsen van het water tegen de boot na dan.
Om 7 uur is het ontbijt. Na het ontbijt varen we weg om te gaan snorkelen. We varen is door een stroomgat tussen twee bergen in om daarna te water te gaan van de boot om ons mee te laten voeren door de stroming over het rif. De vissen hebben haast niet in de gaten dat je boven ze zwemt. Weer zien we een haai en een pracht aan diverse vissen.
We varen door naar een piepklein eilandje met zandstrand. Voordat we er zijn zien we een hoop beweging in het water. We denken dat het dolfijnen zijn maar het zijn manta's. Ze zwemmen onder de boot door. We worden stroomopwaarts gebracht en mogen het water in. Eerst zie je niks tot dat de één na de ander voorbij komt, links en rechts en onder je. Met de mond open. Aan het einde gevolgd door een grote school vissen waar je dan midden in zit. Oh oh oh wat een spektakel. Ongelooflijk. We worden weer opgepikt en mogen nog een keer. Soms zwemmen ze recht op je af, met hun mond open, en voordat ze bij je zijn duiken ze om nadat ze je gepasseerd bent weer naar boven te gaan.
Het strandje is echt piepklein. In 5 minuten ben je het rond.
Het is even of je net in het Caribisch gebied ben. Het zand bestaat uit oud koraal en met rode koraal er door heen. Dit geeft een rood roze gloed. Maar het is warm hier.
Na een half uurtje worden we weer opgepikt om naar de boot te gaan. Lunch tijd.
Na het lunchen begint het behoorlijk snel dicht te trekken. Je ziet de regen komen. Eerst een paar spatjes en dan steeds harder. Het komt met bakken uit de hemel. We varen weg naar een droger gebied. Na een tijdje varen laten we de buien achter ons. En varen richting een ander eilandje met een berg er boven op. We gaan rondje eiland snorkelen. Ook hier loopt het heel stijl af. Het koraal en de vissen zijn prachtig. Ook Nemo en Dora zijn van de partij. ;) Evenals een wit met zwart gestreepte slang. Die tussen het koraal zich naar boven kronkelt. Om even later zijn kopje boven te steken. Soms moet je hard flipperen, soms kan je drijven met de stroming mee en soms zit je tussen twee stromingen in. En is het heerlijk stil met perfect zicht. Dieper zitten de grote vissen en een aantal duikers. Grote bellen patronen stijgen op. Na deze snorkeltrip varen we richting de mangrovebossen, waar zich vleermuizen bevinden. Voordat we er zijn begint het weer hard te plensen. En het stop niet meer voorlopig. We zien de vleermuizen wel (hele stromen) maar het ideale plaatje ontstaat niet in combinatie met een ondergaande zon. Voor de rest is het chillen, snacken en wachten tot het droog wordt. Pas tegen negen uur houdt het dan eindelijk op met regenen.

11 jan.
Na een goede nachtrust, schiet ik wakker. Besluit er maar uit te gaan. Het is reeds al schemerig en de zon komt bijna op. Ik daal het trappetje af en pak een bakkie verse koffie en ga op de punt zitten. Niet ver van de boot is een vissers bootje bezig om zijn net uit te zetten. 1 man gaat het in het water staan met een stok met daaraan het net. Twee andere mannen duwen de boot in een rondje met stokken, en de laatste twee gooien het net naar buiten. Als ze rond zijn beginnen de twee die het net hebben uitgegooid het weer naar binnen te halen. Of ze wat gevangen hebben kan ik niet zien. Inmiddels is het ontbijt gereed, pas na de eerste snorkeltrip ben ik helemaal wakker. Wat blijft het leuk om in een aquarium te zwemmen. En elke keer is het toch weer anders. Een aantal vissen zijn het zelfde en ook het soort koraal. Maar elke keer is het ook weer wat nieuws te zien. Ook bij de tweede snorkeltrip is dat zo. Nu zwemmen we vlak in de buurt van een strandje en rotsen. Het koraal zit soms maar 80 cm onder je vandaan. Vissen schieten naar je toe om zich te verdedigen. Maar echt dichtbij komen ze niet. Soms beland je in een hele school. En als je je dan stil houdt komen ze nieuwsgierig steeds dichter bij. Als laatste hebben we nog een strandje, waar zich meestal kleine haaitjes zich ophouden. Alleen vandaag zijn ze er niet. Terug zwemmen naar de boot en dan opdrogen. Als lunch hebben we Gado Gado. En als gebruikelijk is het chill time. Rond half 3 is dit avontuur weer afgelopen en varen we weer richting haven. Het was een bijzonder mooie trip, goede verzorging van Le Pirate op de explorer 1, en zeker aan te bevelen waard. Mooie belans tussen de verschillende activiteiten. En zeker het zwemmen met de mantarays is een super belevenis.