joeps travel.reismee.nl

Komodo N.P.

7-8 jan 2017
Dan is het zover. Afscheid genomen van de groep (zij hebben nog een paar dagen te gaan) om een boot trip te doen te doen in Komodo national park.
In de ochtend eerst nog even relax. De tas opnieuw gepakt en na het ontbijt naar het strand. Helaas is het niet zo helder, en de Angung is in wolken gepakt. De vulkaan puft nog een beetje maar dat is het dan wel. Geen zorgen, en iedereen heeft ze dagelijkse bezigheden weer opgepakt. Er geldt nog wel een veiligheids grens om de vulkaan.
Uiteindelijk stallen we ons bij de lunch plek van gisteren waar we geschuilt hebben voor de dagelijkse regenbui. Hier hebben ze heerlijk watermeloen juice. Vers gemaakt. Top.
En dan is het toch echt tijd om afscheid te nemen. Erg vreemd. Perfect bevallen de groep en enerzijds jammer dat ik weg moet. Het is het zelfde gevoel als ik toen had in Nieuw Zeeland. De taxi rit ging vlotjes. Al had ik wel het idee dat hij zijn rijbewijs bij een pakje boter had gehaald. Maar ach.
Het vliegtuig is iets verlaat. En komt net binnen voordat het begint te druppen. Snel kunnen we boorden en tijdens het wachten begint het harder te regenen. Met paraplu lopen we twee aan twee naar de AT7. In het vliegtuig begint het steeds harder te regenen en te onweren. Op het hoogte punt kon je nog maar twee meter zien. Wat een bak water kwam er naar beneden. Het vliegveld stond blank ongeveer zo'n 8 cm water. Het vliegveld was gesloten. Na een uur was het ergste voorbij en konden we als tweede vertrekken. Het eerste stuk was erg hobbelig. Maar uiteindelijk kwamen we uit de bui en kon je de enorme wolken zien.
Net voordat de zon onderging kwam ik aan op de plaats van bestemming. Net nadat ik besloten en een restaurantje had gevonden op internet begon het weer te regenen. Dan maar eten in het hotel.
Na een prima nachtrust is het tijd om de nieuwe groep te ontmoeten waar ik de komende dagen mee zal optrekken. In totaal 3 Nederlanders, 2 Australiërs en 2 Finnen. Ma de briefing lopen we naar de haven en laden onze spullen in. Als eerste gaan we naar Rinca eiland waar we een trekking zullen doen om de Komodo varaan te zien. Na alle plichtplegingen aan land (toegangsbewijzen voor de komende dagen in het Nationale park, in totaal 450.000 - is lager ivm laagseizoen en geen weekend), kunnen we op pad met een gids. Al snel zien we de grote varanen. Een aantal liggen onder de keuken in de hoop dat ze wat krijgen. Dat krijgen ze niet maar ze kunnen goed ruiken en ruiken het voedsel wat hier ligt en bereid wordt.
Als we het bos inlopen zien we een vrouwtje liggen die haar nest bewaakt. Ze heeft diverse kuilen gegraven en bewaakt het nest tot 4 tot 5 maanden. Dan gaat ze weg. Dan duurt het nog een maand tot 2 tot dat de eieren uit komen en de jonge hun weg naar boven dienen te vinden, als in de tussentijd niet het nest geplunderd wordt.
Weer verder zien we een andere varaan. Die waarschijnlijk bezig is of een nest heeft geplunderd. We hebben net tijd om wat foto's te schieten, de houding bevalt de gids niet en maant ons om door te lopen. Het uitzicht is soms prachtig. We zien nog een hert, wild zwijn en soort grote kip. Terug bij het kamp kunnen we even uitzweten voordat we terug gaan naar de boot. Op de boot is het relaxen en daarna klaar maken om te snorkelen. Vanaf de boot zwemmen we naar het koraal toe. Heerlijk om weer vissen en koraal te zien. Terug op de boot varen we naar een andere locatie waar we eerst lunch en relax time hebben om vervolgens nog een keer te snorkelen. Hier is het wat helderder en weer andere vissen te zien. Ook zijn er gebieden met sterke stroming en minder stroming. Als dit de maatstaf is, ben ik dik te vrede. Maar het zal nog beter worden.
Maar eerst tijd voor een biertje en genieten van de zonsondergang. Eerst lagen we met twee andere boten maar steeds meer boten kwamen erbij. Sommige met aggregaat om de airco's aan te houden. Wij hebben natuurlijke airco en dat gaat prima. Het is genieten aan boord en van de omgeving.