joeps travel.reismee.nl

Bohorok - Berastagi

Het is vroeg als we de jungle intrekken op zoek naar de oerang oetang. Hun leef gebieden zijn de afgelopen jaren drastisch gedaald door het toe doen van de mens. In dit park worden ze beschermd en inbeslag genomen oerang oetangs worden in dit gebied opgevangen en weer voorbereid om in de natuur te kunnen leven.
Na een half uurtje zitten we in de jungle. Weg van de bewoonde wereld, scooters, auto's en vrachtwagens. Het ruisen van de wind door de bladerende, het vallen van de laatste druppels van afgelopen nacht op grote bladeren die net een drum slag weergeven, het zingen van de ochtend vogels en de eerste song van de cicade maken tot een mooi symfonie van welkom in de jungle.
Eerst lopen we nog een klein stukje tussen de rubber plantage bomen. Iemand is net bezig om weer een stukje bast weg te halen om de boom te laten "bloeden".
Als we de jungle bereiken zien we al snel de eerste aapjes, hoog in de bomen die met luid kabaal van ons weg gaan.
We lopen verder, en na een tijdje ontmoeten we onze spoorzoeker, maar helaas ook hij heeft nog geen spoor gevonden van de oerang oetang. Wel zien wel verschillende nesten van de oerang oetang. Soms van een week tot enkele dagen oud. Elke dag maakt de oerang oetang één of twee nesten om te slapen. Helaas lukt het niet om ze te vinden. We gaan heuvel op, heuvel af, om verschillende heuvels. Ook de locale gids die bij ons is gaat op zoek. Ook die vindt niks. We dwalen door de jungle. Tot dat hij een telefoontje krijgt. Ze zijn gevonden en helemaal niet zover weg. Het blijkt een mannetje en een vrouwtje te zijn. Het mannetje is vrij dichtbij en het vrouwtje komt steeds dichter bij. Wat een schouwspel. De mannetjes oerang oetang is imposant, al redt hij het niet bij een zilverrug. Heel rustig en beheerst pakt het mannetje de ene boom naar de andere. Af en toe blijft hij tussen twee bomen hangen en kijkt rustig om ze heen. Dit levert natuurlijk mooie plaatjes op. Het vrouwtje is het zat en begint een nest te bouwen. Het mannetje steekt het pad over, heel even over de grond, om snel weer in een boom te gaan. Even later begint het mannetje ook een nest te bouwen en het mooie schouwspel is afgelopen. Ook wij gaan weer door. Richting het einde zien we nog een een groep aapjes. Met naar driekanten toe kuifjes. Een sierlijke staart hebben ze die ze behendig gebruiken voor de balans. De gids heeft nog wat fruit bij zich en ze willen dit wat graag.
Een mooi avontuur is de jungle. Terug in het hotel is het ontbijten en spullen pakken.
Onderweg bezoeken we nog de een hindoe tempel en aan het einde de avond groente en fruitmarkt waar we uitleg krijgen en proeven van de verschillende fruitsoorten. Morgen wederom vroeg op. Maar dat zal de moeite waard blijken.