joeps travel.reismee.nl

Kuala Lumpur

Na een lange tijd, voor mij doen, is het dan zover. Ik mag weer. Op naar Kuala Lumpur.
Met de KL809, 777-300, een 11.40 uur durende vlucht. Redelijk lange zit. Het is een nachtvlucht en wel wat kunnen slapen.

De douane afhandelingen gingen vlot. Wijsvingers op de scan even in de camera kijken, stempel in het paspoort en weer door.
Bagage duurde even en dan op naar buiten. Om de loome warmte direct te voelen. Wat een verschil. Even wennen. De warmte en de luchtvochtigheid. Met name de luchtvochtigheid. Met KLIA express richting centrum. Comfortabele trein die een directe verbinding heeft met het centrum van de stad.
Vanuit hier met de metro en mono rail richting hotel. Het hotel (Citin seacare) is een goede uitvalsbasis. In de buurt van de mono rail en metro.
Het hotel is prima en voldoet aan de verwachtingen. De foto's op de website zien er mooier uit dan werkelijk, precies van de juiste hoeken genomen, maar het is schoon, met een goed bed en een goede douche. Een ideale uitvalsbasis voor de komende dagen.

Na een verkwikkende douche toch maar wat gaan eten. Na een korte wandeling beland ik in Jalon Alor street waar je voor weinig, goed kan eten. Na gegeten te hebben en een biertje genuttigd te hebben op naar het bedje.

Het is maandag, veel items zijn gesloten. Met wat omzwervingen kom ik op de plaats van bestemming. Door de hoogbouw is het af en toe lastig om je te oriënteren.
De communicatie toren Menara Kuala Lumpur is zeker een must see. Ga beslist naar de open air deck. Op 300 meter is dit beslist waard om een bezoekje te brengen met een 360 graden uitzicht over de stad. Ze hebben twee uit kragende boxen. Gemaakt van staal en glas. Je staat dus op een glazen plaat en kijkt dan 300 meter de diepte in. De wereld is dan al een stuk kleiner.  Dit in combinatie met het vrije uitzicht maken het de moeite waard. Het panorama dek is leuk maar haalt het niet bij het hoger gelegen dek.

50 meter, na de uitgang op weg naar beneden zitten een prima koffie shop waar je een goede  koffie kan krijgen.
Hierna doorgelopen via de boven de weg gelegen loopbruggen naar de Petronas towers met het daarbij gelegenpark. In het park heb je een mooi uitzicht op de torens. Indrukwekkend hoeveel RVS er wel niet gebruikt is. Bewerkt, gepolijst, gebogen etc. Mooi om te zien. Ook het park en binnen in is indrukwekkend ontworpen. Het heeft zelfs een eigen concertzaal. Na een tijdje gezetten te hebben aan beide kanten van het gebouw, pak ik de metro richting Masjid Jamek. Hier vlakbij ligt het gelijknamige moskee. Deze moskee is zo goed als in gebouwd door de hoge torens en wordt aan één zijde begrenst door de rivier. Op het grote Merdeka plein zijn ze nog de restanten van een beurs aan het afbreken. Met grote kranen en vrachtauto's. Dit blokkeerd een beetje het zicht op de Sultan Abdul Samad. Een mooi koloniaal gebouw uit 1897.

Vanaf hier richting de chinese wijk gelopen. Beetje verscholen tussen de gebouwen ligt de Guandi tempel. Deze tempel is opgedragen aan een Chinese generaal die bekend stond als  de Taoist god of oorlog. Een mooi gebouw die vol hangt met wierook.
Vlakbij ligt ook de Sei Mahamariamman tempel. Een Hindu tempel, één van de oudste in Malasië. Gebouwd in 1972.

Al slingerend, en via de Petalingstreet, waar je horloges en kleding in overvloed hebt loop ik richting hotel.
Op tijd binnen voordat een tropisch bui los barst.

Dianne

Hey Joep mooi dat we weer kunnen meegenieten van je reis. Mooi verhaal!

Dianne

Merry Chirstmas everyone ?