joeps travel.reismee.nl

Ephesus

Ephesus

Na de schitterende natuur van Capadocië gaan we richting de historie van het romeinse rijk. Via een vlucht op Izmir en de lolale bus komen we aan in Selçuk. Een niet al te grootte stad maar dicht bij Ephese.

Op zoek naar een etensplaats lopen we door de stad. In de stad zijn nog de overblijfselen te vinden van de aquaduct (gerestaureerd en stuk opnieuw opgebouwd - de kolommen dan). Ook diverse ooievaars nesten zijn te vinden in de stad. Het is hier groener dan in Capadocië en je merkt dat het voorjaar is losgebarsten.

Vanuit Selçuk loop je zo richting Ephese. Ephese is provincie hoofdstad die in de 1ste eeuw zijn hoogtepunt bereikte in haar tijd. De stad telden toen naar schatting 200.000 inwoners.

Het is wat drukker met toeristen maar niet heel druk. Dit geeft zelfs de gelegenheid om foto's te maken zonder toeristen er op. De conditie van de gebouwen c.q. overblijfselen is bijzonder goed te noemen. Via volledige marmeren straat kom je uiteindelijk bij Celsusbibliotheek. Een echt hoogte punt en nog steeds behoorlijk indrukwekkend te noemen. Twee verdiepingen van elegante ionische en korintische zuilen, fijn uitgewerkte friezen boven de gevelopeningen, afgeronde en driehoekige frontons. In de nissen staan beelden die symboliseren fortuin, wijsheid, kennis en deugdzaamheid. Links van de bibliotheek ligt een overdekt complex. Je dient hier apart voor te betalen, en het is het waard. Via verhogingen loop je van het ene huis naar het andere. Verschillende soorten vloermozaiken die schoongemaakt en gerestaureerd zijn. Ook wand tekeningen zijn er te zien. Subtiele rustige tekeningen.

In het theater heb je een mooi uitzicht over de vroegere havenkom. De lijnen van de haven zijn nog altijd goed zichtbaar. Als je op de tribune zit in het theater kan je je zelf een voorstelling maken hoe druk het is geweest in de straat die in het verlengde van het theater loopt naar de haven. Links en rechts verkopers die zo goed als ze kunnen hen handelswaar willen verkopen. Veel plekken zijn nog verborgen onder de grond die wellicht in de toekomst wordt opgegraven.

In de buurt van Ephese ligt één van de klassieke zeven wereldwonderen. De tempel van godin Artemis. Gemaakt in de 6e eeuw v. Chr. In die tijd was het een gigantisch complex van 110 bij 55 meter en 20 meter hoog. Vandaag staat er nog een in elkaar gezette kolom met nog op verscheidende plaatsen funderingsresten en kolomstukjes. Het terrein zelf staat onderwater. Beetje jammer.

Aan de rand van de stad ligt de oude baizanthijnse kerk. Wat vandaag een moskee is geworden. Oude kolom en gewelf structuren zijn nog zichtbaar. Opvallend is dat de moskee heel rustig en sereen is. Strakke wanden zonder schilderingen of uittingen. Heel anders dan we later zouden gaan zien in Istanboel.

gina

vraag me af , welk land ben je nog niet geweest Joep?