joeps travel.reismee.nl

Santa Clara en Cienfuegos

Santa Clara en Cienfuegos

We laten Viñales achter ons om richting de stad van Che Guevara te gaan. We hebben te maken met een kou front wat hier inhoud dat we enkele buien hebben. Dat blijft de hele dag zo.

Het mausoleum blijft dan ook nog gesloten omdat het regent........

Eerst maar dan de stad in. We lopen naar het monument waar Che de gewapende trein heeft overvallen met 18 mede strijders, met zelf gemaakte molotov cocktails en een bulldozer. De strijd duurde 90 minuten en Che kwam als overwinnaar uit de bus. Niet een groots monumemt maar normaal.

In de stad, stadsplein, is er nog steeds het hotel met de kogelgaten. Mooier is het theater, maar helaas is deze gesloten.

Net buiten de stad ligt het monument en mausoleum van Che en zijn medestrijders. Zeker de moeite waard om te bezoeken. Het mausoleum van Che is niet groots. Op zijn graf schijnt een heldere ster. Het is respect vol.

De naast gelegen museum laat alles van Che zien. Niet alles is in het Engels en maakt met name bij de brieven lastig wat hij schreef. Het momument is mooi. Het standbeeld geeft precies weer hoe wij hem ook kennen. Althans hoe hij mij bij staat.

Cienfuegos

Cienfuegos is een havenstad. De stad zelf zou op franse architectuur stijl geinspireerd zijn. Ik zie het er niet aan af.

We slapen in Punta Gorda in het puntje. Naast de Palacio de Valle. Een marrokkaanse cashbah, gebouwd in 1917. Dit zou je hier niet verwachten.

In de avond doen we wat veel cubanen doen. Beetje flaneren over de boulevard langs het water, met, hoe kan het anders, met cola en rum. In dit geval orange sap aangezien de cola op was. Het grappige is dat je meer moeite moet doen om plastic bekertjes te scoren dan rum te vinden. Rum en fris koopje bij een soort van afhaaltent die langs de boulevard zitten. Vol met jong en oud publiek. Leuk om dat te zien.

Op naar de volgende bruisende stad, Trinidad, waar ze weer een ander soort drankje hebben met als basis ingredient rum!