joeps travel.reismee.nl

viñales

Van zaadje tot sigaar, Viñales, 17 & 18 dec

We verlaten Havanna om richting het zuiden te gaan met een stop in Las terrazas. Een community van pak weg 1000 inwoners in een biologisch reservaat. Ze zijn compleet zelf supporting. Helaas is het erg toeristisch en niet geheel mijn ding. Aan het einde van de middag rijden we door.

Viñales is bekend om zijn vruchtbare grond en prachtige uitzichten. Viñales ligt in een vallei omringd met kalkzandsteen bergen. Vergelijkbaar met het karst gebergte in China / Vietnam. Niet zo mooi als daar, maar wel mooi wat de natuur doet na duizende jaren erosie en uitslijting door water.

We slapen buiten het dorp in één van de eerste hotels die de regio kenden. Maar in goede staat.

In de ochtend brengen we een bezoek aan de sigarenfabriek. De regio staat bekend om zijn tabaks velden en uiteindelijk om zijn bekende sigaren. Van oa montecristo en romeo en julia. De sigaar merken zijn vernoemt naar verhalen. Vroeger had je vertellers in de fabrieken die de krant, partij nieuws en boeken voor lazen. Tegenwoordig staat de radio aan.

Het is een vrij simpel om een sigaar te maken. Doch duurt het hele proces van zaadje tot sigaar een klein jaar.

Tot het tabak geoogst kan worden duurt het al viermaanden. Als de plant ongeveer 1,5 meter hoog is kan die geoogst worden. De bovenste bladeren worden gebruikt voor de eind afwerking en bevatten de meeste nicotine.

De middelste bladeren voor de omhulling en het bij elkaar houden van de vulling. De vulling komt van de onderste bladeren. Na het droogproces worden de bladeren nog behandeld met cinemon of andere kruiden. Zo wordt er een proces op gang gebracht waarbij de sigaar zijn uiteindelijke smaak krijgt. Als het gedroogd is ruikt het sterk naar humus en niet naar de verfijnde geur van de sigaar.

Het in elkaar zetten van een sigaar is zo gebeurd. De truc en moeilijkheid zit in het draaien van de sigaar. De sigaar mag niet te strak maar ook niet te los zitten. Hierna gaat de sigaar in de pers. En naar de kwaliteits controle. Als het goedgekeurd is wordt de sigaar afgewerkt met het bovenste blad.

Bij de boer krijgen we eigengemaakte sigaren. (10% van de productie mogen ze zelf houden) en ik moet zeggen. Prima sigaartje.

In de middag maken we met een klein groepje nog een hike. Waarbij we diverse kleine bergen beklimmen om tot een schitterend uitzicht te komen. We stoppen nog bij een vrouwtjedie vanuit haar tuin een heel mooi uitzicht heeft over de vallei. Maar.....

Zins een paar jaar is men weer bezig met de koffie teelt. Voor de arabic bonen is het een ideaal klimaat. Deze vrouw verbouwd ze zelf, laat ze drogen, brand ze en maalt ze. Hemelse koffie.

Viñales is een prachtige omgeving, met mooie natuur, sigaren, niet de vergeten de rum (een specifiek rum fabriek zit hier) en voldoende sportieve 7 mogelijkheden.

Niek en Femmy

Weer mooie verhalen Joep! En je bent in een mooi en interessant land. Lekkere sigaren!
Een fijne reis verder.
Hartelijke groet,
Niek en Femmy

gina

hoi Joep, geweldig verhaal weer, kijk je wel uit dat je deze keer niet weer de sigaar wordt zoals je laatste reis. whahaha en ook wij drinken koffie van de arabic bonen en idd hemelse koffie.
nou geniet er van , groetjes van theo en gina