joeps travel.reismee.nl

Petra

12 juni 2013

Petra

Vanochtend vroeg op om te vertrekken richting Petra. Onze eigen gids gaat ook mee en doet het gids werk. We doen het in twee dagen.

Petra ligt 10 minuten van hotel. Dus we zijn er zo. Er staan 6 bussen, maar het is heel rustig. Niet er, dat niet. Het is ook nog vroeg. Eerst gaan we een slingerend pad af, waarbij je de eerste tombes al tegen komt. Bij de dam, duiken we de kloof in. Je ziet de gesteente veranderen en met de licht stralen van boven en de schaduw geeft het bijzondere effecten. Er zijn leuke feitjes te vertellen over de kloof. Maar die moet je zelf ervaren. Het maakt het tot een ontspanne geheel, mede ook door de gids. Tot dat je uit eindelijk bij de hoek komt, waarbij je eerste glimp van de o zo bekende schatkamer ziet. Maar als je het in volle aanzicht ziet, dan is het een en al bewondering wat de Nabateniers gemaakt hebben. En wat was de grootste schat: water. Die via een ingenieus systeem door de kloof naar de schatkamer werd geleid. Een echt foto moment is de schatkamer. Later krijgen we verdere uitleg over de schatkamer. Want het is ook een kalender.
Na de diverse tombes en en andere werken te hebben gezien, gaan we op weg naar de Ad-Deir Monastery. Een behoorlijke klim naar boven. 800 treden. Maar dan ben je wel bij de grootste. Hier even rustig bij gekomen en in de deuropening onze lunch opgegeten. Daarna kan je naar twee hoge punten. Bij de ene kijk je neer op de Monastery en de (worlds end) kijk je in een groot valei. Het levert je een prachtig uitzicht op, mede door de vetschillende kleuren van de gesteente.

Op de terug beneden gaan we nog één klim doen. Je kan van boven af ook op de Al-khazneh (treasury) kijken. Wederom behoorlijke klim naar boven en daarna weer dalen en stijgen om bij het punt te komen. Maar alle inspanning worden beloond. Het uitzicht is schitterend op de schatkamer.
Onderweg heb je een schitterend uitzicht op het theater je ziet hem dan pas in volle omvang. Een perfecte dag met een behoorlijke inspanning en heel veel moois gezien.

Terug in het hotel eerst onder de douche om het stof af te spoelen. Om daarna een duik in het zwembad te nemen.

Morgen kwart voor zes ontbijt om vroeg te zijn bij de treasury en daarna nog een tocht te maken.

De wekker gaat af als net het ochtend schemering door de gordijnen komt, oef.

Rond half zeven lopen we weer de kloof in. Om naar de High Place of Sacrifice te gaan. Ook hier heb je een wijds uitzicht. Via de andere kant van de berg lopen we weer naar beneden.

En dan weer terug. Nog even een laatste foto van de treasury om daarna terug te gaan naar het hotel. Een douche, en dan op weg naar de woestijn.